日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学研究科/Graduate School of ScienceGraduate School of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
LD104/LD104LD104 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4・9202/Mon.4・9202 Mon.4・9202 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LFS5390 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
RD104生物化学概論と合同授業 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
LD104 |
The aim of this course is for students to learn about current topics of the molecular cell biology by reading the original papers and develop the ability to discuss the molecular cell biology.
Recently, molecular mechanisms of the organelle functions have been discovered. This course focuses on the following topics: to learn the outline, and discuss the original papers with all students. In the field of medical physiology and biology, the Lasker Awards and the Canada Gairdner Awards have received attention as well as the Nobel Prize. Students are expected to read the original papers of the awarded scientists, which are then discussed by all students to understand the awarded research studies.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
分子細胞生物学(生化学・構造生物学などを含む)に関する最新のトピックを学び,その原著論文を理解,そして議論できる力を育てる。
The aim of this course is for students to learn about current topics of the molecular cell biology by reading the original papers and develop the ability to discuss the molecular cell biology.
近年,分子細胞生物学の新たな知見が,オルガネラ研究を中心に分子レベルで急速に蓄積されてきた。本授業では,下記に示す幾つかのトピックに絞り,その概要を学び,原著論文を履修者全員で討論する。また近年,医学生理学・生物学の分野ではノーベル賞と同様に,米国・ラスカー賞やカナダ・ガードナー賞が注目を浴びている。その受賞者達の受賞研究の原著論文も取り上げ,履修者全員で討論する。
Recently, molecular mechanisms of the organelle functions have been discovered. This course focuses on the following topics: to learn the outline, and discuss the original papers with all students. In the field of medical physiology and biology, the Lasker Awards and the Canada Gairdner Awards have received attention as well as the Nobel Prize. Students are expected to read the original papers of the awarded scientists, which are then discussed by all students to understand the awarded research studies.
1 | ミトコンドリアとリン脂質合成 その1 |
2 | ミトコンドリアとリン脂質合成 その2 |
3 | エンドソームと膜タンパク質分解 その1 |
4 | エンドソームと膜タンパク質分解 その2 |
5 | オートファジーとタンパク質の品質管理 その1 |
6 | オートファジーとタンパク質の品質管理 その2 |
7 | 小胞体とストレス応答 その1 |
8 | 小胞体とストレス応答 その2 |
9 | ゴルジ体と糖修飾 その1 |
10 | ゴルジ体と糖修飾 その2 |
11 | リソソームと酸性環境の役割 その1 |
12 | リソソームと酸性環境の役割 その2 |
13 | ミトコンドリアとウイルス応答 その1 |
14 | ミトコンドリアとウイルス応答 その2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に配付する論文に目を通してから授業に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取り組み,発表,小テスト等に基づく評価(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None