日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB064/MB064MB064 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
文化人類学理論史研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5・9202/Tue.5・9202 Tue.5・9202 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC5010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
MB064 |
To clarify and understand the overview of the theoretical history of cultural anthropology from the 1860s to the 2000s.
Born in Europe and the United States in the late 19th century, anthropology has undergone several paradigm-shifts. In this lecture, the historical trajectory of the paradigm-shifts divided into four periods; the first period from the 1860s / 70s to the 1920s / 30s, the heyday of the evolutionism and the natural history, the second period from the 1920s / 30s to the 1970s / 80s, which sought the organic integration based on community fieldworks. the se1920 / which sought organic integration within the community based on fieldwork. The third period of the 1980s / 90s, which criticized the politics of ethnographic writing and focused on fluidity and generation rather than cultural integrity. The fourth period since the 1990s, trying to overcome criticism of writing culture shock and present a new anthropological perspective. In this lecture, we will discuss the ideological background of the historical development of these four periods. In addition, it also explores the historical location of cultural anthropology today. (The plan will be changed depending on the course progression.)
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
1860年代から2000年代までに至る文化人類学の理論史を概観し、人類学理論のパラダイム転換の裏にある思想・視点を明らかにする。
To clarify and understand the overview of the theoretical history of cultural anthropology from the 1860s to the 2000s.
19世紀後半にヨーロッパ・アメリカで生まれた人類学は、他者を理解することをめぐって数々のパラダイム転換を遂げた。そのパラダイム転換の歴史的軌跡は、進歩史観と博物学的研究を中心とした1860/70年代から1920/30年代までの第1期、フィールドワークに基づきコミュニティ内部の有機的統合を模索した1920/30年代から1970/80年までの第2期、民族誌記述の政治性を批判し、文化的統合性よりも流動性と生成を焦点化した1980/90年代の第3期、さらに民族誌批判を乗り越えて新たな人類学的視点を提示しようとする1990年代以降の第4期に大きく分けることができる。本講義では、この4期の歴史展開における思想的背景をあぶりだし、今日の文化人類学の歴史的位置づけを明らかにする。(授業計画は、授業の進捗に応じて変更することがあります)
Born in Europe and the United States in the late 19th century, anthropology has undergone several paradigm-shifts. In this lecture, the historical trajectory of the paradigm-shifts divided into four periods; the first period from the 1860s / 70s to the 1920s / 30s, the heyday of the evolutionism and the natural history, the second period from the 1920s / 30s to the 1970s / 80s, which sought the organic integration based on community fieldworks. the se1920 / which sought organic integration within the community based on fieldwork. The third period of the 1980s / 90s, which criticized the politics of ethnographic writing and focused on fluidity and generation rather than cultural integrity. The fourth period since the 1990s, trying to overcome criticism of writing culture shock and present a new anthropological perspective. In this lecture, we will discuss the ideological background of the historical development of these four periods. In addition, it also explores the historical location of cultural anthropology today. (The plan will be changed depending on the course progression.)
1 | イントロダクション――講義の構造 |
2 | 一卵性双生児としての社会学と人類学――「文明」と「未開」への問 |
3 | 文化的多様性と近代性を結びつける――人類学における進化 |
4 | 人類学における「機能」という考え方(1)――共同体研究 |
5 | 人類学における「機能」という考え方(2)――「科学」としての人類学 |
6 | 人類学における「構造」概念(1)――主体の消滅 |
7 | 人類学における「構造」概念(2)――構造から実践へ |
8 | 人類学における「文化」の焦点化――アメリカ人類学と文化の解釈 |
9 | 人類学における政治と詩――ライティングカルチャーショック |
10 | 「私」の民族誌――実験的民族誌 |
11 | 「世界」のなかの民族誌――世界システムと多現場民族誌 |
12 | 再び「近代」へ(ただし未完の)――アクターネットワークとハイブリッド |
13 | 「存在論的転換」をとりあえず理解する |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回の授業で指示する参考文献に目を通すこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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とくになし。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 竹沢尚一郎 | 『人類学的思考の歴史』 | 世界思想社 | 2007 | 9784790712695 |
2 | 太田好信・浜本満 | 『メイキング文化人類学』 | 世界思想社 | 2005 | 4790711021 |
3 | ティム・インゴルド | 『人類学とは何か』 | 亜紀書房 | 2020 | 9784750515953 |
4 | 松村 圭一郎他 | 『文化人類学の思考法』 | 世界思想社 | 2019 | 9784790717331 |
5 | 前川啓治他 | 『21世紀の文化人類学』 | 新曜社 | 2018 | 9784788515826 |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献については、各回の授業において指示する。 |