日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB762/MB762MB762 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
教育格差、学校から職業への移行、高等教育 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(全回対面) |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4・5206/Tue.4・5206 Tue.4・5206 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC6020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
MB762 |
In this course, students will gain insights into the impact of the increasing rate of enrollment in higher education on Japanese society by reading literature on educational stratification and the transition from school to work. The presenter of each literature will deliver a presentation on the content. In addition to the presenters, other students will prepare comments, and everyone will engage in a group discussion.
The course will explore English literature on the topics of higher education enrollment, educational inequalities, and the transition from school to work. All the participants in this course are required to read the literature and prepare comments in advance in order to make the discussion fruitful.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
この授業では、高等教育への進学と教育格差や学校から職業への移行にかんする英語文献を読むことを通じ、高等教育進学率の上昇が日本社会に何をもたらすのか、アメリカとの比較で考えられる視野を獲得する。文献の報告担当者は内容に関するプレゼンを行う。報告担当以外の受講生もコメントを用意し、全員でディスカッションを行う。
In this course, students will gain insights into the impact of the increasing rate of enrollment in higher education on Japanese society by reading literature on educational stratification and the transition from school to work. The presenter of each literature will deliver a presentation on the content. In addition to the presenters, other students will prepare comments, and everyone will engage in a group discussion.
高等教育への進学と教育格差や職業への移行にかんする英語文献を取り上げる。各回について文献レビュー担当を割り振るが、ディスカッションを実りあるものとするために出席者は全員事前に文献を読み、コメントを用意してくることが求められる。
The course will explore English literature on the topics of higher education enrollment, educational inequalities, and the transition from school to work. All the participants in this course are required to read the literature and prepare comments in advance in order to make the discussion fruitful.
1 | イントロダクション・担当文献の割り振り |
2 | 文献講読と議論 1 |
3 | 文献講読と議論 2 |
4 | 文献講読と議論 3 |
5 | 文献講読と議論 4 |
6 | 文献講読と議論 5 |
7 | 文献講読と議論 6 |
8 | 文献講読と議論 7 |
9 | 文献講読と議論 8 |
10 | 文献講読と議論 9 |
11 | 文献講読と議論 10 |
12 | 文献講読と議論 11 |
13 | 文献講読と議論 12 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前にその週の文献を読み、各々疑問点やコメントを用意すること。報告担当者はレジュメを準備して報告すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
指定された文献の紹介・発表(50%) 議論への参加(30%) 最終レポート(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | James E. Rosenbaumほか | Bridging the Gaps: College Pathways to Career Success | Russell Sage Foundation | 2017 | 9780871547439 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
上記テキスト以外に取り上げる文献は授業時に紹介する。初回時にはテキストを購入していなくてもよい。 |
初回に文献の紹介および各回の担当者の割り当てを行うので、履修希望者は初回の授業に必ず出席すること。