日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB772/MB772MB772 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
言説の社会学的分析の基礎 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4・9201/Tue.4・9201 Tue.4・9201 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC6020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
MB772 |
The aim of the class is to understand a variety of methodologies in the sociological analysis of discourse, to understand the assumptions and difficulties in each method, and to be able to perform simple quantitative text analysis.
It has been produced a lot of sociological studies on discourses, which are based on a variety of theories and methodologies including social constructionism, Foucauldian discourse analysis, and text-mining using natural linguistic processing. Each study can be reviewed not only its originality but also the validity of analytical procedure and the ontological/epistemological assumption about the relationship between discourse and society.
The aim of the class is to gain a basic understanding of what sorts of sociological methodologies of analysis of discourse there are and what presumption and limit each one has. Participants are supposed to read designated texts, to take part in discussions on them actively, and to engage in a trial work.
Participants are not required an experience of studying discourses.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
・言説を社会学的に分析する上で、いかなる方法的立場があるか理解する
・それぞれの方法には、どのような前提と課題があるのか理解する
・簡単な計量テキスト分析(テキストマイニング)ができるようになる
The aim of the class is to understand a variety of methodologies in the sociological analysis of discourse, to understand the assumptions and difficulties in each method, and to be able to perform simple quantitative text analysis.
社会学において言説や文字データを用いた研究は多いが、それが依拠する方法論/理論は、構築主義やフーコー的言説分析から、概念分析、自然言語処理を用いたテキストマイニングに至るまで、多岐にわたっている。その中で、知見の新規性はもちろん、分析の手続きの妥当性や、言説/社会の関係に関する認識論的な前提が厳しく問われることもある。
本授業では、言説を対象とする研究にはどのような方法的立場があり、それぞれいかなる前提と課題を有しているのか、基本的な視座を習得することをめざす。基礎的な文献を講読した上で議論し、部分的にはKHコーダー等を用いたワークも活用しながら理解を深めていきたい。
なお受講者は言説研究の経験者である必要はない。むしろ、初めて言説を用いて修士論文、投稿論文、その他論文等を書く人も含め、本方法論に関する基本的な議論の特徴を理解できるようになることが主な目的である。
It has been produced a lot of sociological studies on discourses, which are based on a variety of theories and methodologies including social constructionism, Foucauldian discourse analysis, and text-mining using natural linguistic processing. Each study can be reviewed not only its originality but also the validity of analytical procedure and the ontological/epistemological assumption about the relationship between discourse and society.
The aim of the class is to gain a basic understanding of what sorts of sociological methodologies of analysis of discourse there are and what presumption and limit each one has. Participants are supposed to read designated texts, to take part in discussions on them actively, and to engage in a trial work.
Participants are not required an experience of studying discourses.
1 | イントロダクション |
2 | 事例としての「いじめ」言説 |
3 | 方法論的構築主義をめぐって |
4 | 言説と「実態」――統計の位置づけについて |
5 | 歴史と言説 |
6 | 権力と言説 |
7 | 言説と実践 |
8 | 対話的構築主義をめぐって |
9 | 概念分析について1 |
10 | 概念分析について2 |
11 | 計量テキスト分析のロジックと方法 |
12 | 計量テキスト分析の実際1 |
13 | .計量テキスト分析の実際2 |
14 | 総括討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
担当者以外も検討文献を読み、疑問点や興味深い点について整理しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レポーターとしての報告(40%) 毎回の議論への参加(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回に連絡する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 佐藤俊樹・友枝敏雄編 | 『⾔説分析の可能性―社会学的⽅法の迷宮から』 | 東信堂 | ||
2 | スペクター, J.I. &キッセ, M.B. | 『社会問題の構築―ラベリング理論を超えて』 | マルジュ社 | ||
3 | 中河伸俊・⾚川学編 | 『方法としての構築主義』 | 勁草書房 | ||
4 | 酒井泰⽃他編 | 『概念分析の社会学─社会的経験と⼈間の科学』 | ナカニシヤ出版 | ||
5 | 樋⼝耕⼀ | 『社会調査のための計量テキスト分析―内容分析の継承と発展を⽬指して【2版】』 | ナカニシヤ出版 | ||
6 | 仁平典宏 | 『ボランティアの誕生と終焉―〈贈与のパラドックス〉の知識社会学』』 | 名古屋大学出版会 |
https://researchmap.jp/nihenori