日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB774/MB774MB774 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
支援の社会学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4・5205/Tue.4・5205 Tue.4・5205 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC6020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
MB774 |
Students will study party involved and burdened by hardships, as well as benefactor experience from perspective of unilateral and mutual support. Students will deepen their understanding by discussing specific cases.
Students will read texts on unilateral and mutual support. They will share their basic perspectives and ideas. After that, they will select specific cases they are interested in and make presentations. By participating in subject discussions, they will clarify their issue awareness and deepen their sociological analysis.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
困難を抱える当事者とそれをサポートする支援者の経験について、支援と「支え合い」のテーマ(震災復興支援、障害者支援、犯罪被害者支援 等)に関する視点・発想をふまえた上で、具体的事例の検討を通して、理解を深めていきます。
なお、関連するテーマとして、以下を設定します。
*排除/包摂
*排除された人々の抵抗やアイデンティティ・マネジメントとその支援
*異質性への対処/異文化共生
*ボランティア/NPO
*ピア・サポート/セルフヘルプ・グループ 等
Students will study party involved and burdened by hardships, as well as benefactor experience from perspective of unilateral and mutual support. Students will deepen their understanding by discussing specific cases.
「授業の目標」に記した、支援と「支え合い」のテーマ、および関連テーマに関する文献を講読し、基本的な視点・発想を共有した上で、参加者各自が関心を持つ具体的事例についてプレゼンテーションを行い、それをもとにしたディスカッションを通して、互いの問題意識の明確化、社会学的考察の深化を図ります。
Students will read texts on unilateral and mutual support. They will share their basic perspectives and ideas. After that, they will select specific cases they are interested in and make presentations. By participating in subject discussions, they will clarify their issue awareness and deepen their sociological analysis.
1 | オリエンテーション |
2 | 文献講読とディスカッション(1) |
3 | 文献講読とディスカッション(2) |
4 | 文献講読とディスカッション(3) |
5 | 文献講読とディスカッション(4) |
6 | 文献講読とディスカッション(5) |
7 | 文献講読とディスカッション(6) |
8 | 参加者によるプレゼンテーション(自由報告)とディスカッション(1) |
9 | 参加者によるプレゼンテーション(自由報告)とディスカッション(2) |
10 | 参加者によるプレゼンテーション(自由報告)とディスカッション(3) |
11 | 参加者によるプレゼンテーション(自由報告)とディスカッション(4) |
12 | 参加者によるプレゼンテーション(自由報告)とディスカッション(5) |
13 | 参加者によるプレゼンテーション(自由報告)とディスカッション(6) |
14 | まとめ・総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
「授業の目標」に記した、支援と「支え合い」を中心とする各テーマについて、自分の関心のある具体的事例を取り上げ、適宜、資料を収集しつつ、各回の授業で学んだ視点・発想を応用する練習をしてください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
文献講読、プレゼンテーション(50%) ディスカッションへの参加(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定しません。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 崎山・伊藤・佐藤・三井 編 | 『〈支援〉の社会学:現場に向き合う思考』 | 青弓社 | 2008 | 9784787232915 |
2 | 伊藤智樹 編 | 『ピア・サポートの社会学:ALS、認知症介護、依存症、自死遺児、犯罪被害者の物語を聴く』 | 晃洋書房 | 2013 | 9784771024816 |
3 | 佐藤恵 | 『自立と支援の社会学:阪神大震災とボランティア』 | 東信堂 | 2010 | 9784887139497 |
4 | 天田・渡辺 編 | 『大震災の生存学』 | 青弓社 | 2015 | 9784787233929 |
5 | 栗原彬 編 | 『共生の方へ:講座 差別の社会学 第4巻』 | 弘文堂 | 1997 | 4335501544 |
6 | 奥村隆 | 『他者といる技法:コミュニケーションの社会学』 | 日本評論社 | 1998 | 4535560684 |
7 | 梶原景昭 他 | 『異文化の共存:岩波講座 文化人類学 第8巻』 | 岩波書店 | 1997 | 4000107488 |
その他 (Others) | |||||
上記以外にも、授業中に随時、紹介します。 |
教材PDFの配布や連絡事項のお知らせ等に「Canvas LMS」を使用します。
教材については、プリントアウトして教室に持参していただくか、あるいはプリントアウトはしなくてもお手元のPC、タブレット、スマホなどの端末で授業中に教材を見られるようにしておいてください。