日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MB775/MB775MB775 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
後期近代における社会心性を考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4・5202/Thu.4・5202 Thu.4・5202 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC6010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
MB775 |
In modern Japan, we are moving rapidly from object to communication consumption. We can also say that society is moving from inclusion to exclusion. Students will apply sociology concepts when discussing social contexts and psychologies that have supported these phenomena.
First, students will read Jock Young’s The Exclusive Society, which discusses various problems in governing modern society. Students will organize their arguments from late modern-age perspective and discuss their sociological significances. Next, students will refer to various literatures about the late modern-age to study unique phenomena taking place in modern Japan. Students will select specific cases as materials and discuss their sociological significances. Students will not only make literature reports, they will also select and research specific social phenomena, and create reports on their findings.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
現代の日本では,いわゆる「モノ消費」から「コミュニケーション消費」への移行が,急激に進行しています。また「包摂型の社会」から「排除型の社会」への移行が加速しているともいわれます。その諸相を支える社会心性と,その社会的背景について,社会学の概念を応用しながら検討していきます。
In modern Japan, we are moving rapidly from object to communication consumption. We can also say that society is moving from inclusion to exclusion. Students will apply sociology concepts when discussing social contexts and psychologies that have supported these phenomena.
最初に,現代の社会統制における諸問題について,ジョック・ヤングの『排除型社会』の講読を行ないつつ,後期近代という観点から論点整理とその社会学的含意の検討を行ないます。次に,現代の日本で進行しつつある特徴的な諸現象について,後期近代に関する様々な文献を参照にしつつ,また具体的な事例を素材として取り上げながら,その社会学的含意を検討していきます。履修学生には,文献の報告を行なうだけでなく,具体的な社会現象を取り上げて独自に調査し,その内容について報告することが求められます。
First, students will read Jock Young’s The Exclusive Society, which discusses various problems in governing modern society. Students will organize their arguments from late modern-age perspective and discuss their sociological significances. Next, students will refer to various literatures about the late modern-age to study unique phenomena taking place in modern Japan. Students will select specific cases as materials and discuss their sociological significances. Students will not only make literature reports, they will also select and research specific social phenomena, and create reports on their findings.
1 | 共通文献の輪読をおこなう(1) |
2 | 共通文献の輪読をおこなう(2) |
3 | 共通文献の輪読をおこなう(3) |
4 | 共通文献の輪読をおこなう(4) |
5 | 各自が関心のある社会現象を選択し,その概要について報告する(1) |
6 | 各自が関心のある社会現象を選択し,その概要について報告する(2) |
7 | 選択した社会現象を分析するために,必要と思われる文献の概要を報告する(1) |
8 | 選択した社会現象を分析するために,必要と思われる文献の概要を報告する(2) |
9 | 選択した社会現象を分析するために,必要と思われる文献の概要を報告する(3) |
10 | 選択した社会現象を分析するために,必要と思われる文献の概要を報告する(4) |
11 | 選択した社会現象を社会学的に分析し,その結果について報告する(1) |
12 | 選択した社会現象を社会学的に分析し,その結果について報告する(2) |
13 | 選択した社会現象を社会学的に分析し,その結果について報告する(3) |
14 | 選択した社会現象を社会学的に分析し,その結果について報告する(4) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で自分が取り上げる社会現象について,予め選択し,調査を開始しておくことが望ましいでしょう。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
輪読における報告内容(20%) 選択テーマの報告内容(20%) 個別文官の報告内容(20%) 研究成果の報告内容(20%) 討論への参加度(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジョック・ヤング | 『排除型社会』 | 洛北出版 | 2007 | 9784903127040 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ジョック・ヤング | 『後期近代の眩暈』 | 青土社 | 2016 | |
2 | デボラ・チェンバース | 『友情化する社会』 | 岩波書店 | 2015 | |
3 | アンソニー・ギデンズ | 『モダニティと自己アイデンティティ-後期近代における自己と社会』 | ハーベスト社 | 2005 | |
4 | ジークムント・バウマン | 『リキッド・モダニティ』 | 大月書店 | 2001 | 4272430572 |
5 | ウルリヒ・ベック | 『危険社会』 | 法政大学出版局 | 1998 | |
6 | アンディ・ファーロング/フレッド・カートメル | 『若者と社会変容』 | 大月書店 | 2009 | |
7 | 土井隆義 | 『少年犯罪〈減少〉のパラドクス』 | 岩波書店 | 2012 |