日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学研究科/Graduate School of Sport and WellnessGraduate School of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MN206/MN206MN206 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
環境生理学、神経科学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(一部対面)/Online (partially face-to-face)Online (partially face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
第12回は対面で実施する予定である。変更になった場合は授業内で告知およびCanvas LMSで配信する。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWG5210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
前期課程学生対象 2022年度以前入学コミュニティ福祉学研究科生履修不可 |
Students will learn about environmental physiology and neuroscience from international journal articles and other literature, and deepen their understanding of how physiology and neurological functions affect performance and how to improve it.
In this lecture, students will learn from literature and textbooks on environmental physiology and neuroscience in Japanese and English. In addition, to support their independent research activities, students will read review articles in international journals of their own choice, present the contents, and then explain and discuss the contents.
1 | ガイダンス、自己紹介 |
2 | 神経科学研究の手法 |
3 | 環境生理学研究の手法、倫理申請書の書き方 |
4 | 倫理申請書の発表 |
5 | 論文査読方法の説明 |
6 | 神経科学講義(運動と中枢神経系の関係) |
7 | 課題論文査読の発表(1) |
8 | 環境生理学講義(運動と遺伝子の関係) |
9 | 課題論文査読の発表(2) |
10 | 神経科学講義(生活習慣と中枢神経系の関係) |
11 | 英語総説文献の検索方法、選定 |
12 | 神経科学研究の実際 |
13 | 環境生理学講義(体温調節とパフォーマンスの関係) |
14 | 英語総説文献発表およびディスカッション、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習の指示は、履修登録完了後にCanvas LMS上で履修者に対して行う。各自が確認して予習すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業における発表(40%) 授業における討論(30%) 授業内レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Romain Meeusen, Sabine Schaefer, Phillip Tomporowski, Richard Bailey | Physical Activity and Educational Achievement: Insights from Exercise Neuroscience | Routledge | 2019 | 9780367233518 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Sports Medicine, Journal of Applied Physiology, Medicine and Science in Sports and Exercise, Neuroscience Letters, Brain Research, Journal of Thermal Biology |
PC
環境生理学そして神経科学の話題を国際雑誌の論文などの文献から学び、パフォーマンスに対する生理・神経機能の働きやその向上方法について理解を深める。
Students will learn about environmental physiology and neuroscience from international journal articles and other literature, and deepen their understanding of how physiology and neurological functions affect performance and how to improve it.
本講義では日本語または英語の環境生理学そして神経科学の文献や教科書を教材に学ぶほか、受講生の自主的な研究活動をサポートする目的として、受講生が自ら選んだ国際雑誌の総説論文などを精読し、内容を発表し、その後、内容について解説し議論する。
In this lecture, students will learn from literature and textbooks on environmental physiology and neuroscience in Japanese and English. In addition, to support their independent research activities, students will read review articles in international journals of their own choice, present the contents, and then explain and discuss the contents.
1 | ガイダンス、自己紹介 |
2 | 神経科学研究の手法 |
3 | 環境生理学研究の手法、倫理申請書の書き方 |
4 | 倫理申請書の発表 |
5 | 論文査読方法の説明 |
6 | 神経科学講義(運動と中枢神経系の関係) |
7 | 課題論文査読の発表(1) |
8 | 環境生理学講義(運動と遺伝子の関係) |
9 | 課題論文査読の発表(2) |
10 | 神経科学講義(生活習慣と中枢神経系の関係) |
11 | 英語総説文献の検索方法、選定 |
12 | 神経科学研究の実際 |
13 | 環境生理学講義(体温調節とパフォーマンスの関係) |
14 | 英語総説文献発表およびディスカッション、まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習の指示は、履修登録完了後にCanvas LMS上で履修者に対して行う。各自が確認して予習すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業における発表(40%) 授業における討論(30%) 授業内レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | Romain Meeusen, Sabine Schaefer, Phillip Tomporowski, Richard Bailey | Physical Activity and Educational Achievement: Insights from Exercise Neuroscience | Routledge | 2019 | 9780367233518 |
その他 (Others) | |||||
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Sports Medicine, Journal of Applied Physiology, Medicine and Science in Sports and Exercise, Neuroscience Letters, Brain Research, Journal of Thermal Biology |
PC