日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
スポーツウエルネス学研究科/Graduate School of Sport and WellnessGraduate School of Sport and Wellness |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
MN208/MN208MN208 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ウエルネスジェンダー論 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3・/Wed.3・ Wed.3・ |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SWG5210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
前期課程学生対象 2022年度以前入学コミュニティ福祉学研究科生履修不可 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
MN208 |
The goal is to learn the fundamentals for thinking about wellness from the perspective of gender, consider from the perspective of gender, topics such as health problems, health policy, and health education as seen from modern society, and develop your analytic skills.
Various problems surrounding wellness are evident in modern society, and those stemming from gender are not insignificant. For people to demand a higher level of wellness, various issues surrounding wellness need to be reevaluated from the perspective of gender. We will introduce new approaches to wellness through critical reading of the literature and debate.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
ジェンダーの視点からウエルネスについて考究するための基礎的な概念を習得し、また、現代社会にみられる健康問題、健康政策、健康教育のそれぞれについてジェンダーの視点から検討し、分析視角を養うことを目標とする。
The goal is to learn the fundamentals for thinking about wellness from the perspective of gender, consider from the perspective of gender, topics such as health problems, health policy, and health education as seen from modern society, and develop your analytic skills.
現代社会にはウエルネスをめぐる様々な問題がみられるが、ジェンダーに起因するものも少なくない。人々がより高次のウエルネスを追求するためには、ウエルネスをめぐる様々な事象についてジェンダーの視点からの問い直しが欠かせない。文献講読をし、議論をする中でウエルネスへの新たなアプローチを紹介する。
Various problems surrounding wellness are evident in modern society, and those stemming from gender are not insignificant. For people to demand a higher level of wellness, various issues surrounding wellness need to be reevaluated from the perspective of gender. We will introduce new approaches to wellness through critical reading of the literature and debate.
1 | ガイダンス |
2 | ジェンダー概念の検討(1)ジェンダー概念の登場 |
3 | ジェンダー概念の検討(2)ジェンダー概念の変遷 |
4 | ジェンダー概念の検討(3)今日的なジェンダー概念 |
5 | テキスト講読(1) |
6 | テキスト講読(2) |
7 | テキスト講読(3) |
8 | テキスト講読(4) |
9 | テキスト講読(5) |
10 | テキスト購読(6) |
11 | テキスト購読(7) |
12 | テキスト購読(8) |
13 | テキスト購読(9) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
ジェンダーの視点からウエルネスについて日頃から考える習慣をつけてください。 授業時間の関係上、授業で取り上げない章については自習をお願いします。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 中間レポート①(30%) 中間レポート②(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 飯田貴子他編著 | 『よくわかるスポーツとジェンダー』 | ミネルヴァ書房 | 2018 |