日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
キリスト教学研究科/Graduate School of Christian StudiesGraduate School of Christian Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
NH303/NH303NH303 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
愛智の探究構造 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
オンライン実施回:第11回~第13回 |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHS6813 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
学部科目AA218「ラテン語講読2」と併置 |
We will learn about the tradition of Christian thought in Christian history. It originally had more significance from its academic applications with modern sense than simply researching the history of the church and its doctrine, because the role sought for Christianity in the current complex world situation is broad. However, in the current Christian world, there are internal rivalries and divisions. It is a big challenge to move forward with peace. In a situation like that, by reconfirming the origin of where we stand based on the history and tradition of various religious groups and denominations as well as their respective characteristics, it is possible to reform and deepen self-understanding and mutual understanding and at the same time, by referring to both the past and present as well as searching and discovering the foundation of Christian interactive mutual understanding.
We will deepen our understanding of theological and philosophical thought from the texts of Christian thinkers to achieve the above purpose of the course. This year we will treat "de veritate et verbo". The content may change depending on the situation of the students. I plan to use texts that have Japanese translations.
1 | ガイダンス |
2 | 愛智の現代的問題性 |
3 | キリスト教によって拓かれる愛智の問題理解の地平 |
4 | テキスト読解に向けて |
5 | テキストにもとづく検討1 |
6 | 読解 |
7 | 討議 |
8 | テキストにもとづく検討2 |
9 | 読解 |
10 | 討議 |
11 | テキストにもとづく検討3 |
12 | 読解 |
13 | 討議 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習復習については授業内で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業に関する活動(予習復習そのほか課題の提出と内容の精度を含む)(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | M. Guyon | Le Moyen court | Éditions Jérôme Million | 2021 | 9782841373987 |
2 | Di Segni D. | Moses Maimonides, Dux neutrorum vel dubiorum, pars I | Peeters | 2019 | 9789042940918 |
3 | Di Segni D. | Moses Maimonides, Dux neutrorum vel dubiorum, pars II | Peeters | 2023 | 9789042951631 |
4 | M. Vinzent | Tertullian's Preface to Marcion's Gospel | Peeters | 2016 | 9789042933200 |
5 | Hawk-Reinhard D.R. | Christian Identity Formation according to Cyril of Jerusalem | Peeters | 2020 | 9789042939233 |
その他 (Others) | |||||
テキストの購入は各自の判断に任せる。このほか使用する文献資料は授業内で指示する。西方ラテンの教父、神学者のテキストをとりあげる。いずれにしても日本語訳のあるものを用いる。(学部ラテン語講読2としての受講者には別途指示する) |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Michel Henry | Können des Lebens: Schlüssel zur radikalen Phänomenologie | Alber | 2017 | 9783495489253 |
2 | Ulrich von Strassburg | De summo bono | Felix Meiner | 2023 | 9783787343119 |
3 | Meister Eckhart | The Latin Works: «Sermones et Lectiones super Ecclesiastici». Sermons and Lectures on Jesus Sirach | Peeters | 2022 | 9789042940529 |
4 | Maine de Biran | Die innere Offenbarung des "geistigen Ich": Drei Kommentare zum Johannes-Evangelium | Echter | 2010 | 9783429033118 |
5 | Jörgen Vijgen, Piotr Roszak (eds) | Reading the Church Fathers with St. Thomas Aquinas | Brepols | 2022 | 9782503593203 |
6 | G. Palamas | La Resistance d'Akindynos II | Peeters | 2006 | 9042911662 |
7 | G. Palamas | La Resistance d'Akindynos I | Peeters | 2006 | 9789042911659 |
キリスト教が生み出す思想とは何か。それを具体的なテキストを通じて、その語りかけるものを聞き、徹底的に思考停止せずに考え抜くことがこの科目の主眼目である。
われわれは歴史的存在であり、今この身において生きている現実と切り離して問うても空虚である。われわれの存在への問い、人間本性への問い、人間の宗教性への問い、そうしたわれわれ自身への問いと密着しながら、探求を進めてゆくことが求められる。したがって借り物の知識ではなく自分でどこまで徹底的に学び考えたかが重要になる。そのために、自らの考えを言葉によって示し、発表、対話、討議をつうじて深めることが求められる。なお内容は受講者の状況などに応じて変更される場合がある。
We will learn about the tradition of Christian thought in Christian history. It originally had more significance from its academic applications with modern sense than simply researching the history of the church and its doctrine, because the role sought for Christianity in the current complex world situation is broad. However, in the current Christian world, there are internal rivalries and divisions. It is a big challenge to move forward with peace. In a situation like that, by reconfirming the origin of where we stand based on the history and tradition of various religious groups and denominations as well as their respective characteristics, it is possible to reform and deepen self-understanding and mutual understanding and at the same time, by referring to both the past and present as well as searching and discovering the foundation of Christian interactive mutual understanding.
上記の授業の目的を達すべく、キリスト教思想家のテキストの神学・哲学的思想内容について理解を深める。今年度は愛智を取り上げる。内容は受講者の様子によって変更される場合がある。テキストは日本語訳のあるものを取り上げる予定。
We will deepen our understanding of theological and philosophical thought from the texts of Christian thinkers to achieve the above purpose of the course. This year we will treat "de veritate et verbo". The content may change depending on the situation of the students. I plan to use texts that have Japanese translations.
1 | ガイダンス |
2 | 愛智の現代的問題性 |
3 | キリスト教によって拓かれる愛智の問題理解の地平 |
4 | テキスト読解に向けて |
5 | テキストにもとづく検討1 |
6 | 読解 |
7 | 討議 |
8 | テキストにもとづく検討2 |
9 | 読解 |
10 | 討議 |
11 | テキストにもとづく検討3 |
12 | 読解 |
13 | 討議 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習復習については授業内で指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業に関する活動(予習復習そのほか課題の提出と内容の精度を含む)(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | M. Guyon | Le Moyen court | Éditions Jérôme Million | 2021 | 9782841373987 |
2 | Di Segni D. | Moses Maimonides, Dux neutrorum vel dubiorum, pars I | Peeters | 2019 | 9789042940918 |
3 | Di Segni D. | Moses Maimonides, Dux neutrorum vel dubiorum, pars II | Peeters | 2023 | 9789042951631 |
4 | M. Vinzent | Tertullian's Preface to Marcion's Gospel | Peeters | 2016 | 9789042933200 |
5 | Hawk-Reinhard D.R. | Christian Identity Formation according to Cyril of Jerusalem | Peeters | 2020 | 9789042939233 |
その他 (Others) | |||||
テキストの購入は各自の判断に任せる。このほか使用する文献資料は授業内で指示する。西方ラテンの教父、神学者のテキストをとりあげる。いずれにしても日本語訳のあるものを用いる。(学部ラテン語講読2としての受講者には別途指示する) |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | Michel Henry | Können des Lebens: Schlüssel zur radikalen Phänomenologie | Alber | 2017 | 9783495489253 |
2 | Ulrich von Strassburg | De summo bono | Felix Meiner | 2023 | 9783787343119 |
3 | Meister Eckhart | The Latin Works: «Sermones et Lectiones super Ecclesiastici». Sermons and Lectures on Jesus Sirach | Peeters | 2022 | 9789042940529 |
4 | Maine de Biran | Die innere Offenbarung des "geistigen Ich": Drei Kommentare zum Johannes-Evangelium | Echter | 2010 | 9783429033118 |
5 | Jörgen Vijgen, Piotr Roszak (eds) | Reading the Church Fathers with St. Thomas Aquinas | Brepols | 2022 | 9782503593203 |
6 | G. Palamas | La Resistance d'Akindynos II | Peeters | 2006 | 9042911662 |
7 | G. Palamas | La Resistance d'Akindynos I | Peeters | 2006 | 9789042911659 |