日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Christian Studies
Course Code NH334
Theme・Subtitle 学問領域と実社会をつなぐ1
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CHS6813
Language Others
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Based on spontaneous thought and volunteer spirit, students will do volunteer work domestically for a period of time. Doing this they will improve their quality as "workers" in actual society.

【Course Contents】

Service learning is an educational program that aims for both students and organizations to learn together and improve (reciprocity) by linking academic knowledge with specific roles in actual society. From the perspective that, "Position makes a person capable", students will do volunteer work on the ground with specific roles and responsibilities for a period of time. More specifically, students will
1. Take an orientation about the meaning, content, and methods of service learning.
2. Select a receiving site/organization based on the interests and study subjects of the students and make a plan.
3. Carry out volunteer work after confirmation from the receiving organization.
4. Write a report after finishing volunteer work and reflect and share with the organization about what they learned.
5. Create a new departure point as a workers in actual society.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 奉仕活動先の選定と「サーヴィス・ラーニング計画書」作成(1) *講義はなく個別相談
3 奉仕活動先の選定と「サーヴィス・ラーニング計画書」作成(2) *講義はなく個別相談
4 奉仕活動受け入れ先(受け入れ団体)決定 *講義はなく個別相談
5 サーヴィス・ラーニング実施 (適宜学生同士の経験のシェアリングをおこなう)
6 サーヴィス・ラーニング実施 (適宜学生同士の経験のシェアリングをおこなう)
7 サーヴィス・ラーニング実施 (適宜学生同士の経験のシェアリングをおこなう)
8 サーヴィス・ラーニング実施 (適宜学生同士の経験のシェアリングをおこなう)
9 サーヴィス・ラーニング実施 (適宜学生同士の経験のシェアリングをおこなう)
10 サーヴィス・ラーニング実施 (適宜学生同士の経験のシェアリングをおこなう)
11 サーヴィス・ラーニング実施 (適宜学生同士の経験のシェアリングをおこなう)
12 サーヴィス・ラーニング実施 (適宜学生同士の経験のシェアリングをおこなう)
13 サーヴィス・ラーニング実施 (適宜学生同士の経験のシェアリングをおこなう)
14 最終報告と経験のシェアリング

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

事前におこなってみたい活動や、希望する奉仕活動先(受け入れ団体)に関する情報を収集しておくことが望ましい。授業開始以外でも、相談に応じます。適宜、zoomを活用し、情報共有をおこなう予定。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(30%)
授業態度、サーヴィスラーニング実施態度(70%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 西原廉太ほか 『リベラル・アーツとしてのサービス・ラーニング』 北樹出版 2017 4779305306
その他 (Others)
必要に応じて他の文献等も紹介する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】