日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
日本語教育センター/Center for Japanese Language EducationCenter for Japanese Language Education |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
OA512/OA512OA512 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
読解(どっかい) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
語学/LanguageLanguage |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4・9205/Fri.4・9205 Fri.4・9205 |
単位/ CreditCredit |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JLP2250 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
OA512 |
This course is designed for students who have completed the beginner- and intermediate-level study. Students will learn to read sentences on familiar topics. Several different styles of writing will be presented in order to develop reading skills. Students will also learn to read sentences containing unfamiliar words, without the use of a dictionary, by relying on context and other clues. Moreover, reading comprehension will be used as a tool to build students’ active and passive vocabulary knowledge.
Students will be presented a variety of reading materials in various styles, such as descriptions, essays, newspaper articles, and novels, to learn reading skills, comprehend contents, etc. Students will also have discussions on what they have read. Moreover, quizzes on designated vocabulary will be given every class in order to build vocabulary.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
初中級(しょちゅうきゅう)修了(しゅうりょう)レベルの学習者(がくしゅうしゃ)を対象(たいしょう)とする。身近(みぢか)な話題(わだい)について書(か)かれた文章(ぶんしょう)を読(よ)めるようにする。様々(さまざま)なスタイルの文章(ぶんしょう)に触(ふ)れ,読(よ)みのスキルを伸(の)ばす。また,意味(いみ)の分(わ)からない語(ご)が含(ふく)まれる文章(ぶんしょう)を,文脈(ぶんみゃく)を活用(かつよう)するなどして,辞書(じしょ)を使(つか)わずに読(よ)めるようにする。 さらに,読解(どっかい)を通(とお)して使用(しよう)語彙(ごい),理解(りかい)語彙(ごい)を増(ふ)やす。
This course is designed for students who have completed the beginner- and intermediate-level study. Students will learn to read sentences on familiar topics. Several different styles of writing will be presented in order to develop reading skills. Students will also learn to read sentences containing unfamiliar words, without the use of a dictionary, by relying on context and other clues. Moreover, reading comprehension will be used as a tool to build students’ active and passive vocabulary knowledge.
説明文(せつめいぶん),エッセイ,新聞(しんぶん)記事(きじ),小説(しょうせつ)など様々(さまざま)なスタイルの読解(どっかい)教材(きょうざい)を取(と)り上(あ)げ,読(よ)みのスキルの学習(がくしゅう),内容(ないよう)把握(はあく)などを行(おこな)う。読(よ)んだ内容(ないよう)に基(もと)づいた話(はな)し合(あ)いも行(おこな)う。また,語彙(ごい)を増(ふ)やすために,指定(してい)された語彙(ごい)の小(しょう)テストを毎回(まいかい)行(おこな)う。
Students will be presented a variety of reading materials in various styles, such as descriptions, essays, newspaper articles, and novels, to learn reading skills, comprehend contents, etc. Students will also have discussions on what they have read. Moreover, quizzes on designated vocabulary will be given every class in order to build vocabulary.
1 | オリエンテーション,読(よ)み方(かた)について考(かんが)える |
2 | 手紙文(てがみぶん)を読(よ)む |
3 | 背景(はいけい)知識(ちしき)を活(い)かして読(よ)む |
4 | 予測(よそく)・推測(すいそく)して読(よ)む |
5 | 予測(よそく)・推測(すいそく)して読(よ)む |
6 | 言葉(ことば)の意味(いみ)についての記事(きじ)を読(よ)む |
7 | 調査結果(ちょうさけっか)を述(の)べた記事(きじ)を読(よ)む |
8 | 社会問題(しゃかいもんだい)についての記事(きじ)を読(よ)む |
9 | 筆者(ひっしゃ)の意見(いけん)を読(よ)み取(と)る |
10 | 複数(ふくすう)の意見(いけん)が書(か)かれた記事(きじ)を読(よ)む |
11 | 複数(ふくすう)の意見(いけん)が書(か)かれた記事(きじ)を読(よ)む |
12 | 小説(しょうせつ)を読(よ)む |
13 | 小説(しょうせつ)を読(よ)む |
14 | 期末(きまつ)テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
必要(ひつよう)な準備(じゅんび)学習(がくしゅう)については,毎回(まいかい)の授業(じゅぎょう)で指示(しじ)する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業(じゅぎょう)への参加度(さんかど) (30%) 課題(かだい)・宿題(しゅくだい)(40%) 期末(きまつ)テスト(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリント教材(きょうざい)。日本語(にほんご)学習者向(がくしゅうしゃむ)けの教材(きょうざい)と生教材(なまきょうざい)を併用(へいよう)する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業(じゅぎょう)で適宜(てきぎ)紹介(しょうかい)する。 |
スケジュールや内容(ないよう)は調整(ちょうせい)する場合(ばあい)がある。