日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
PJ308/PJ308PJ308 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ポスト・ヒューマニズムの思想 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3・4412/Thu.3・4412 Thu.3・4412 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
COC7810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
PJ308 |
We will explore Ivan Illich's thought, which is deeply critical of the various aspects of modern industrialized societies, to gain a renewed perspective on the status of humanity and subjectivity.
We will read and discuss Ivan Illich's books shown below.
Illich offered critical perspectives on the various aspects of modern industrialized societies. His critical take on modern educational and medical systems and global developmentalism can be associated with the contemporary themes of postcolonialism, environmental ethics, ethics of care, disability studies, and postsecularism.
Each class will be discussed based on the presenter's presentation.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
文献講読を通じて、近代の産業主義的な社会の諸相を批判的に捉えるイヴァン・イリイチの思想を検討し、人間の主体性について実践的に考察するための新しい視点を獲得する。
なお、前期課程よりも高度な知識、スキルを身に付けることを目標とする。
We will explore Ivan Illich's thought, which is deeply critical of the various aspects of modern industrialized societies, to gain a renewed perspective on the status of humanity and subjectivity.
イヴァン・イリイチの著作・論文を講読します。イリイチは、産業化された近代社会をさまざまな角度から批判的に問い直し、乗り越えようとする思想を展開しました。脱成長(開発批判)、脱学校、近代医療批判といった論点で知られるイリイチの思想は、ポスト植民地主義、障害学、環境倫理、ケアの思想、ポスト世俗主義など、現代の幅広い問題関心とも結びつきます。
毎回の授業では、講読箇所と発表者を決め、その発表に基づき議論を行います。文献については、まずは下記指定のテキストを読み、その後は履修者の関心と本科目のテーマに即して選定した文献を順次検討していく予定です。
We will read and discuss Ivan Illich's books shown below.
Illich offered critical perspectives on the various aspects of modern industrialized societies. His critical take on modern educational and medical systems and global developmentalism can be associated with the contemporary themes of postcolonialism, environmental ethics, ethics of care, disability studies, and postsecularism.
Each class will be discussed based on the presenter's presentation.
1 | イントロダクション |
2 | 文献講読 |
3 | 文献講読 |
4 | 文献講読 |
5 | 文献講読 |
6 | 文献講読 |
7 | 文献講読 |
8 | 文献講読 |
9 | 文献講読 |
10 | 文献講読 |
11 | 文献講読 |
12 | 文献講読 |
13 | 文献講読 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
週ごとに指定された箇所を読んで授業にのぞむこと。また、自身が発表担当者になった回は、レジュメの作成等、発表のための準備をしてくること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
議論への参加(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | イヴァン・イリイチ | 『コンヴィヴィアリティのための道具』 | ちくま学芸文庫 | 2015 | 9784480096883 |
2 | イバン・イリイチ | 『生きる希望:イバン・イリイチの遺言』 | 藤原書店 | 2006 | 9784894345492 |
その他 (Others) | |||||
指定の書籍、とくに上記1については、各自入手してください。その他、授業が進むなかで新たに文献を指定することがあります。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は授業のなかで適宜紹介します。 |
授業の目標およびすべての評価方法において、前期課程よりも高度な達成水準を要求する。