日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
SX105/SX105SX105 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
クィア・スタディーズの視座を応用する |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2・9202/Fri.2・9202 Fri.2・9202 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC7010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
SX105 |
The course aims to provide students with an understanding of the fundamental concepts and the scope of queer studies, as well as the ability to apply them to their own research.
By reading and discussing relevant literature, students will deepen their understanding of not only the fundamental ideas, but also the various interdisciplinary, methodological, and theoretical paradigms in the field.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
クィア・スタディーズの重要概念や研究範囲を理解し、それを自身の研究に応用できるようになる。
The course aims to provide students with an understanding of the fundamental concepts and the scope of queer studies, as well as the ability to apply them to their own research.
国内外の異なる文脈においてなされたクィア・スタディーズを学ぶ。関連文献を読み、議論することで、クィア・スタディーズの基本的な視座や、学際的、方法論的、理論的パラダイムについての理解を深める。
By reading and discussing relevant literature, students will deepen their understanding of not only the fundamental ideas, but also the various interdisciplinary, methodological, and theoretical paradigms in the field.
1 | オリエンテーション、講読する文献の紹介、担当決め |
2 | 受講者の問題関心についての報告 |
3 | 文献講読・ディスカッション① |
4 | 文献講読・ディスカッション② |
5 | 文献講読・ディスカッション③ |
6 | 文献講読・ディスカッション④ |
7 | 文献講読・ディスカッション⑤ |
8 | 文献講読・ディスカッション⑥ |
9 | 文献講読・ディスカッション⑦ |
10 | 文献講読・ディスカッション⑧ |
11 | 文献講読・ディスカッション⑨ |
12 | 文献講読・ディスカッション⑩ |
13 | 文献講読・ディスカッション⑪ |
14 | 文献講読・ディスカッション⑫ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講読する文献を読んだうえで論点や疑問点を整理して授業に臨むこと。報告者は、報告用の資料を作成し、事前に共有すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
プレゼンテーション(50%) 議論への貢献(50%) |
備考 (Notes) | ||
すべての評価方法で前期課程より高度な達成水準を要求する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 森山至貴 | 『LGBTを読み解く――クィア・スタディーズ入門 | ちくま新書 | 2017 | 4480069437 |
その他 (Others) | |||||
授業中に適宜紹介する。 |
PCないしモバイル端末。
講読する文献について。初回の授業で、講読文献の候補を複数提示する。受講希望者と相談のうえ、購読文献を決定する。受講者からの提案も歓迎する。