日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学研究科/Graduate School of SociologyGraduate School of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
SX113/SX113SX113 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
環境社会学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2・5207/Mon.2・5207 Mon.2・5207 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC7010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
SX113 |
Through a comparative study of case studies of environmental issues, acquire the insight to consider social backgrounds.
Acquire knowledge related to the theories and research methods in environmental sociology.
Build your own research plan based on the relationship with previous research.
This class will focus on sociology of environmental issues. We will read some textbooks on major cases and themes from Japan and abroad, and examine the concepts and theories presented there. Through comparisons and discussions, students will consider commonalities and differences between them and link them to your own research themes. The cases and textbooks may change depending on the interests of the participants.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
環境問題の事例研究の比較検討を通して、共通の課題や社会的背景などを考察するための洞察力を身につける。
環境社会学の理論展開や調査方法などに課する知識を身につける。
先行研究との関係などを踏まえた研究課題として、自分自身の研究計画を進める。
前期課程よりも高度な知識・スキルを身に着けることを目標とする。
Through a comparative study of case studies of environmental issues, acquire the insight to consider social backgrounds.
Acquire knowledge related to the theories and research methods in environmental sociology.
Build your own research plan based on the relationship with previous research.
このクラスでは、環境問題の社会学的研究の講読を軸にする。国内外の主要な事例・テーマを追いつつ、そこで示される概念や理論を検討していく。比較や議論を通して、時代、国・地域、関係者の行動などの条件によって異なる部分と、多くの事例に共通する構造的な特徴を考え、自分自身の研究テーマに結びつけていく。扱う事例や文献は、参加者の関心などに応じて変更の可能性がある。
This class will focus on sociology of environmental issues. We will read some textbooks on major cases and themes from Japan and abroad, and examine the concepts and theories presented there. Through comparisons and discussions, students will consider commonalities and differences between them and link them to your own research themes. The cases and textbooks may change depending on the interests of the participants.
1 | 導入 環境社会学の概説、参考文献の紹介 |
2 | 環境汚染と健康影響 公害の歴史と被害の拡大、潜在化 |
3 | 産業公害の展開 水俣病の拡大における地域社会と差別 |
4 | 環境汚染における自然と地域文化の意味 新潟水俣病などの事例から |
5 | 加害・被害と解決過程 イタイイタイ病などの事例から |
6 | 公害対策とリスク・汚染の広域移動 |
7 | 公害輸出と環境汚染のグローバル化 |
8 | グローバル企業と途上国の環境問題 ボパール災害の歴史から |
9 | 被害者運動の意味 反公害運動の系譜 |
10 | 被害者運動の展開と現状 食品公害と消費者運動 |
11 | リスク評価をめぐる課題 化学物質と安全性を求める運動 |
12 | 環境正義論 リスク社会の進展と環境差別への指摘 |
13 | 環境正義の理論展開 手続き的正義と社会参加 |
14 | 復習 環境と社会の関係 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回のテーマについては、授業内で指示する文献をあらかじめ読んでおくことが求められる。報告や質疑などについては授業内で決めていく。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内での報告・レポート(50%) 授業参加・発言(50%) |
備考 (Notes) | ||
すべての評価方法で前期課程より高度な達成水準を要求する |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 藤川賢・友澤悠季編 | 『なぜ公害は続くのか-潜在・散在・長期化する被害』 | 新泉社 | 2023 | 9784787723017 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 関礼子・原口弥生編 | 『福島原発事故は人びとに何をもたらしたのか』 | 新泉社 | 2023 | 9784787723031 |
2 | 茅野恒秀・青木聡子編 | 『地域社会はエネルギーとどう向きあってきたのか』 | 新泉社 | 2023 | 9784787723024 |
3 | 清水万由子・林美帆・除本理史編 | 『公害の経験を未来につなぐ』 | ナカニシヤ出版 | 2023 | 9784779517235 |