日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学研究科/Graduate School of TourismGraduate School of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UA564/UA564UA564 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
観光地経営専門家育成プログラム |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期他/Fall OthersFall Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRG5300 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In order to revitalize local communities through tourism, people who have the ability to accurately capture the changing tourism trends, and innovating and managing tourist destinations are required. In this class, we will learn about the acquisition of knowledge and skills as the tourist destinations management experts, and how to analyze the research required for tourist management.
In order to understand the significance of running a tourist destination, the significance of innovation, and to acquire the ability to practice, we study the trends of tourism that is changing from various environmental conditions surrounding modern tourism and community. Learn the multifaceted knowledge from the perspective of tourism and regional promotion, such as the utilization of regional resources and effective regional information transmission methods, and the research and analysis methods for that purpose, and further learning more practically through case study. During the class period, two fieldwork (voluntary participation) will be planned according to the content.
1 | オリエンテーション |
2 | 観光地における価値の創造 |
3 | 観光地の調査分析方法1:地理学 |
4 | 観光地からの情報発信 |
5 | 観光地のソーシャルイノベーション① |
6 | 観光地のソーシャルイノベーション② |
7 | 観光地の調査分析方法2:フィールドワーク |
8 | 町並み観光地の経営 |
9 | 観光地の調査分析方法3:経済学 |
10 | 新しい観光地経営の事例分析 |
11 | 温泉観光地の経営 |
12 | 温泉観光地の経営事例分析 |
13 | 観光地経営と地域のステークホルダー |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義後に,講義内容が自らの研究にいかに活用しうるかを考えつつ復習を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
講義・議論への参加状況(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
講義や議論への参加状況、課題レポートで評価する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
配布資料に記載する。 |
授業期間中に2度のフィールドワークを計画している。任意参加で交通費は自己負担となるが,観光地経営の実際を学ぶ良い機会であるので,参加を強く勧める。
観光による地域振興を図るためには,変化する観光の動向を的確にとらえ,観光地を革新し,マネジメントする能力をもった人材が求められる。この授業では,そうした知識・スキルをもった人材=観光地経営専門家を育成することを目標とした知識の習得と,観光地経営に必要とされる調査分析方法について学ぶ。
In order to revitalize local communities through tourism, people who have the ability to accurately capture the changing tourism trends, and innovating and managing tourist destinations are required. In this class, we will learn about the acquisition of knowledge and skills as the tourist destinations management experts, and how to analyze the research required for tourist management.
観光地を経営し,革新することの意義を理解し,実践する力を身につけるために,現代の観光を取り巻く様々な環境条件と変わりゆく観光の動向を多角的に把握するとともに,地域資源の活用,効果的な地域情報発信の方法など,観光と地域振興に関わる多角的な視点からの知識とそのための調査分析方法を学び,さらに事例研究を通したより実践的・発展的な学習を行う。授業期間中に,内容に即した2度のフィールドワーク(任意参加)を実施する。
In order to understand the significance of running a tourist destination, the significance of innovation, and to acquire the ability to practice, we study the trends of tourism that is changing from various environmental conditions surrounding modern tourism and community. Learn the multifaceted knowledge from the perspective of tourism and regional promotion, such as the utilization of regional resources and effective regional information transmission methods, and the research and analysis methods for that purpose, and further learning more practically through case study. During the class period, two fieldwork (voluntary participation) will be planned according to the content.
1 | オリエンテーション |
2 | 観光地における価値の創造 |
3 | 観光地の調査分析方法1:地理学 |
4 | 観光地からの情報発信 |
5 | 観光地のソーシャルイノベーション① |
6 | 観光地のソーシャルイノベーション② |
7 | 観光地の調査分析方法2:フィールドワーク |
8 | 町並み観光地の経営 |
9 | 観光地の調査分析方法3:経済学 |
10 | 新しい観光地経営の事例分析 |
11 | 温泉観光地の経営 |
12 | 温泉観光地の経営事例分析 |
13 | 観光地経営と地域のステークホルダー |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義後に,講義内容が自らの研究にいかに活用しうるかを考えつつ復習を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
講義・議論への参加状況(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
講義や議論への参加状況、課題レポートで評価する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
配布資料に記載する。 |
授業期間中に2度のフィールドワークを計画している。任意参加で交通費は自己負担となるが,観光地経営の実際を学ぶ良い機会であるので,参加を強く勧める。