日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UM201/UM201UM201 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY5220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through learning recent research in perceptual psychology and related fields (cognitive psychology, experimental psychology, cognitive science, developmental science, etc.), students develop their academic skills such as critical inspection of data, giving presentations, and persuasive discussion.
Each student is required to deliver an oral presentation on recent research topics, followed by group discussions and debates among all students. The presentation content may encompass recently published articles or a student's own recent research data or research plan. When students give a presentation about recent research publications, they are encouraged to select English papers, primarily from perceptual psychology and related fields (cognitive psychology, experimental psychology, cognitive science, developmental science, etc.). When students talk about their study work, it will double as training for presenting results at actual research conferences. By considering the advantages and problems evident in their research, students will develop an ability to understand data from a logical and critical perspective.
1 | ガイダンス |
2 | 研究発表・討論(1) |
3 | 研究発表・討論(2) |
4 | 研究発表・討論(3) |
5 | 研究発表・討論(4) |
6 | 研究発表・討論(5) |
7 | 研究発表・討論(6) |
8 | 研究発表・討論(7) |
9 | 研究発表・討論(8) |
10 | 研究発表・討論(9) |
11 | 研究発表・討論(10) |
12 | 研究発表・討論(11) |
13 | 研究発表・討論(12) |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
ガイダンス時に準備学習の内容について教示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(60%) 出席と討論(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜紹介する。 |
知覚心理学およびその関連領域(認知心理学,実験心理学,認知科学,発達科学等)の最新の研究知見に触れ,批判的にデータを検証する視点やプレゼンテーション・ディスカッション能力などのスキルを獲得することを目指す。
Through learning recent research in perceptual psychology and related fields (cognitive psychology, experimental psychology, cognitive science, developmental science, etc.), students develop their academic skills such as critical inspection of data, giving presentations, and persuasive discussion.
最新の研究内容について,プレゼンテーション形式で発表を行い,履修者全員で議論・討論を行う。扱う内容については,最近発表された研究論文および自身で行った最近の研究内容あるいは研究計画などが考えられる。最近の研究論文を紹介する場合には,知覚心理学およびその関連領域(認知心理学,実験心理学,神経生理学,認知神経科学等)の英語論文であることが望ましい。自身の研究内容について発表を行う際には,学会発表のトレーニングを兼ねる。研究内容の優れた点や問題点などを考えることで,データを論理的・批判的に検証する視点などを養う。
Each student is required to deliver an oral presentation on recent research topics, followed by group discussions and debates among all students. The presentation content may encompass recently published articles or a student's own recent research data or research plan. When students give a presentation about recent research publications, they are encouraged to select English papers, primarily from perceptual psychology and related fields (cognitive psychology, experimental psychology, cognitive science, developmental science, etc.). When students talk about their study work, it will double as training for presenting results at actual research conferences. By considering the advantages and problems evident in their research, students will develop an ability to understand data from a logical and critical perspective.
1 | ガイダンス |
2 | 研究発表・討論(1) |
3 | 研究発表・討論(2) |
4 | 研究発表・討論(3) |
5 | 研究発表・討論(4) |
6 | 研究発表・討論(5) |
7 | 研究発表・討論(6) |
8 | 研究発表・討論(7) |
9 | 研究発表・討論(8) |
10 | 研究発表・討論(9) |
11 | 研究発表・討論(10) |
12 | 研究発表・討論(11) |
13 | 研究発表・討論(12) |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
ガイダンス時に準備学習の内容について教示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(60%) 出席と討論(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
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授業時に適宜紹介する。 |