日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UM311/UM311UM311 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
心理学専攻(前期課程)における総合演習 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3・N843/Fri.3・N843 Fri.3・N843 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PSY5920 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
UM311 |
Each student will give a presentation on his/her own research. Following each presentation, improvements to the research theme, methods, analysis, etc., will be sought through questions and advice from faculty members and other graduate students. Additionally, as you discuss and question the research reported by other graduate students, you will deepen your understanding of psychology from multiple perspectives and thereby improve your own research competence.
This class serves as a venue for receiving research guidance from all faculty members of the Graduate Program in Psychology. In principle, all faculty advisors and all doctoral program and master’s program students will attend each session. Graduate students will manage and lead the sessions. All attendees will assertively discuss and raise questions about the research presented by graduate students. Although each student’s own advisor and sub-advisor will be present, any faculty member may address advice, questions, etc., to any graduate student.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
学生が自身の研究について発表を行い、他の大学院生や専攻教員からの質問やアドバイスを受けることによって、自身の研究テーマ、方法、分析などの向上を図る。さらに他の大学院生の研究報告を聞き、討論を行うことを通して、心理学研究への多面的な理解を深め、研究能力を伸長させることを目標とする。
Each student will give a presentation on his/her own research. Following each presentation, improvements to the research theme, methods, analysis, etc., will be sought through questions and advice from faculty members and other graduate students. Additionally, as you discuss and question the research reported by other graduate students, you will deepen your understanding of psychology from multiple perspectives and thereby improve your own research competence.
この授業は心理学専攻所属教員全員による研究指導の場である。基本的には、研究指導教員全員と、大学院博士課程前期課程・後期課程の大学院生全員が、毎回授業に出席する。司会進行や運営は大学院生が行う。大学院生による研究発表に対し、全員で積極的に討論を行い、指導教員・副指導教員以外の研究指導教員からもアドバイス等をもらう。
This class serves as a venue for receiving research guidance from all faculty members of the Graduate Program in Psychology. In principle, all faculty advisors and all doctoral program and master’s program students will attend each session. Graduate students will manage and lead the sessions. All attendees will assertively discuss and raise questions about the research presented by graduate students. Although each student’s own advisor and sub-advisor will be present, any faculty member may address advice, questions, etc., to any graduate student.
1 | オリエンテーション |
2 | 研究発表と討論(1) |
3 | 研究発表と討論(2) |
4 | 研究発表と討論(3) |
5 | 研究発表と討論(4) |
6 | 研究発表と討論(5) |
7 | 研究発表と討論(6) |
8 | 研究発表と討論(7) |
9 | 研究発表と討論(8) |
10 | 研究発表と討論(9) |
11 | 研究発表と討論(10) |
12 | 研究発表と討論(11) |
13 | 研究発表と討論(12) |
14 | 演習全体のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
研究発表(70%) 討論参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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使用しない。 |
その他 (Others) | |||||
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授業中に適宜紹介する。 |