日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UP151/UP151UP151 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1・N226/Wed.1・N226 Wed.1・N226 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC5310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
UP151 |
In this class, students will learn basic concepts and theories about the image and the body, and prepare to apply them to their own research and production.
In this class, we will (1) follow the genealogy of image theory and body theory, (2) position the new humanities of the 21st century in a diachronic and synchronic manner, and (3) explain its basic concepts. (4) The relationship between philosophy and art will also be discussed in accordance with students' interests, in order to dynamically reconsider human beings and the universe in the context of philosophical theory and artistic practice, while drawing on the findings of contemporary humanities sciences.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
この授業では、イメージと身体に関する基本的な概念や理論を習得し、自身の研究や制作に応用できるよう準備する。
In this class, students will learn basic concepts and theories about the image and the body, and prepare to apply them to their own research and production.
本授業では、(1)イメージ論と身体論の系譜を追いつつ、(2)21世紀の新たな人文学を通時的・共時的に位置づけ、(3)その基礎概念について解説する。現代人文諸科学の知見を援用しつつ、哲学的理論と芸術的実践の往還の中で、人間と世界を動的に捉え直すため、(4)学生の関心に応じて、哲学と芸術の関係についても、ともに考察していく。
In this class, we will (1) follow the genealogy of image theory and body theory, (2) position the new humanities of the 21st century in a diachronic and synchronic manner, and (3) explain its basic concepts. (4) The relationship between philosophy and art will also be discussed in accordance with students' interests, in order to dynamically reconsider human beings and the universe in the context of philosophical theory and artistic practice, while drawing on the findings of contemporary humanities sciences.
1 | イントロダクション |
2 | イメージとは何か?(1) |
3 | イメージとは何か?(2) |
4 | 身体とは何か?(1) |
5 | 身体とは何か?(2) |
6 | 映像身体学の位置づけ(1) |
7 | 映像身体学の位置づけ(2) |
8 | 映像身体学の基礎概念(1) |
9 | 映像身体学の基礎概念(2) |
10 | 映像身体学の基礎概念(3) |
11 | 哲学と芸術(1) |
12 | 哲学と芸術(2) |
13 | 哲学と芸術(3) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で取り上げた作品を中心にできるだけ多く触れること。予習・復習ができているかどうか、毎回書いてもらう予定のリアクション・ペーパーで確認する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) リアクションペーパー(毎回)(60%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で扱うテクストについては、必要に応じてコピーを配布する。また、参考文献については適宜、授業内で紹介する。 |
上記の授業計画は予定であり変更の可能性がある。