日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UP352/UP352UP352 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
21世紀のメディア論 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2・N334/Wed.2・N334 Wed.2・N334 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC5320 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
UP352 |
The course will consider some important texts in the field of media theory, particularly focusing on visual media. Through deeply understanding these recent media theory, we try to acquire the methods to analyze media, including cinema, television, and internet.
The course will consider books and articles dealing with media written by critics, including Steven Shaviro, Thomas Lamarre, and Alexander Galloway. We will also examine the works and phenomena discussed in these books and articles. In this course, the discussion is important, through which the students will deepen the understanding on recent media theory.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
とりわけ視覚メディアを中心として、近年のメディア論からいくつかの重要なテクストを読む。こうした最新のメディア論の研究を深く理解し、映画やテレビ、インターネットなどのメディアの分析をおこなうための方法論を獲得することを目指す。
The course will consider some important texts in the field of media theory, particularly focusing on visual media. Through deeply understanding these recent media theory, we try to acquire the methods to analyze media, including cinema, television, and internet.
Steven Shaviro, Thomas Lamarre, Alexander Galloway などのメディア論を精読する。またこうしたメディア論で論じられている作品や現象についても考察する。授業内でのディスカッションも重視し、最新の研究成果について理解を深める。
The course will consider books and articles dealing with media written by critics, including Steven Shaviro, Thomas Lamarre, and Alexander Galloway. We will also examine the works and phenomena discussed in these books and articles. In this course, the discussion is important, through which the students will deepen the understanding on recent media theory.
1 | イントロダクション |
2 | 文献講読1 |
3 | 文献講読2 |
4 | 文献講読3 |
5 | 文献講読4 |
6 | 文献講読5 |
7 | 文献講読6 |
8 | 文献講読7 |
9 | 文献講読8 |
10 | 文献講読9 |
11 | 文献講読10 |
12 | 文献講読11 |
13 | 文献講読12 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキストの予習。関連事項の調査。発表の準備。授業内容の整理。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表(40%) 授業への取り組み(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する。 |