日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
現代心理学研究科/Graduate School of Contemporary PsychologyGraduate School of Contemporary Psychology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
UP501/UP501UP501 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2・N235/Thu.2・N235 Thu.2・N235 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BEC5220 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
UP501 |
By treating the stage as a device that alienates the real world and practicing theatrical techniques such as Open Dialogue, this course will broaden the scope of production of theatrical works and hone the ability to set themes.
The stage as an alienation of reality has functioned as a place for resonation of voices that cannot be heard in the real world. It has shaken people's perceptions when the unconsciousness and memory of individuals at the edges of society, who do not appear in this world, stand on the "stage." In this class, we see the "stage" as our real world, not a so-called platform for performance. In the first half of the semester, students will engage in group discussion informed by research, lectures, and viewing actual works. In the second half, they will regard the mental illness treatment technique "Open Dialogue" etc as a theatrical technique and, through dialogue, look at the inner motives slumbering deep within each of us. Training will be conducted to launch each project.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
舞台というものを現実世界を異化する装置として捉え、オープンダイアローグなど他分野の「演劇的手法」を実践することで、作品制作における射程を広げ、テーマを設定する力を鍛えます。
By treating the stage as a device that alienates the real world and practicing theatrical techniques such as Open Dialogue, this course will broaden the scope of production of theatrical works and hone the ability to set themes.
現実を異化するものとしての舞台は、現実世界では聞こえてこない声を響かせる場として機能してきました。社会の周縁におかれる者、この世界には現れ出ない存在、個人の無意識や記憶が「舞台」に立ち上がったとき、それは人々の認識を揺さぶってきました。この授業では「舞台」を、いわゆる壇上ではなく私たちの現実世界と捉えます。授業前期では実作品の鑑賞やリサーチ&レクチャーを通したディスカッションを、後期では精神疾患の治療技法「オープンダイアローグ」などを演劇的技法と捉え、対話を通じて、各々の底に眠る内的な動機を見つめ、企画を立ち上げる訓練を行います。
The stage as an alienation of reality has functioned as a place for resonation of voices that cannot be heard in the real world. It has shaken people's perceptions when the unconsciousness and memory of individuals at the edges of society, who do not appear in this world, stand on the "stage." In this class, we see the "stage" as our real world, not a so-called platform for performance. In the first half of the semester, students will engage in group discussion informed by research, lectures, and viewing actual works. In the second half, they will regard the mental illness treatment technique "Open Dialogue" etc as a theatrical technique and, through dialogue, look at the inner motives slumbering deep within each of us. Training will be conducted to launch each project.
1 | はじめに |
2 | レクチャーとグループディスカッションおよび参考作品の鑑賞と批評 |
3 | レクチャーとグループディスカッションおよび参考作品の鑑賞と批評 |
4 | レクチャーとグループディスカッションおよび参考作品の鑑賞と批評 |
5 | レクチャーとグループディスカッションおよび参考作品の鑑賞と批評 |
6 | レクチャーとグループディスカッションおよび参考作品の鑑賞と批評 |
7 | レクチャーとグループディスカッションおよび参考作品の鑑賞と批評 |
8 | レクチャーとグループディスカッションおよび参考作品の鑑賞と批評 |
9 | レクチャーとグループディスカッションおよび参考作品の鑑賞と批評 |
10 | レクチャーとグループディスカッションおよび参考作品の鑑賞と批評 |
11 | レクチャーとグループディスカッションおよび参考作品の鑑賞と批評 |
12 | レクチャーとグループディスカッションおよび参考作品の鑑賞と批評 |
13 | レクチャーとグループディスカッションおよび参考作品の鑑賞と批評 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
適宜指示する参考文献の読解、リサーチなど毎回事前課題に取り組んでもらいます。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(20%) 授業への出席と積極度(80%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中村佑子 | マザリング 現代の母なる場所 | 集英社 | 2019 | |
2 | 中村佑子 | わたしが誰かわからない ヤングケアラーを探す旅 | 医学書院 | 2023 | |
3 | 高山明 | テアトロン 社会と演劇をつなぐもの | 河出書房新社 | 2021 | |
その他 (Others) | |||||
適宜指示します。 |