日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学研究科/Graduate School of Community and Human ServicesGraduate School of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VD207/VD207VD207 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(一部オンライン)/Face-to-face (partially online)Face-to-face (partially online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(一部オンライン)対面授業9回、オンライン授業5回 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
・新座/・Niiza ・Niiza |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMH5210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2023年度以降入学者対象 夏季集中講義 8月1日(木)1~4限・2日(金)1~5限・3日(土)1~5限 ※3日(土)のみオンラインで実施 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VD207 |
There are number of social issues in modern Japan, such as a declining birthrate and aging population. In particular, the problems that socially vulnerable people have been facing are becoming more serious and diversified. In this module, our aims are to face this social reality, explore the root of the problems, and think together about what we can do for them.
In the lectures, we would like to introduce some examples of the issues in the modern society, and place importance on thinking about them together. Group discussions will be held to provide an opportunity to reconsider the current state of social welfare from a broader perspective, and the contents of the discussions will be shared through presentations to the whole class.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
少子高齢化をはじめ、現代の日本には社会的課題が山積している。特に社会的弱者と呼ばれる人たちの問題は深刻化し、多様化している。そうした社会の現実に向き合い、問題の本質はどこにあるのかということを探求すること、自分たちに何ができるのかということについてともに考えることを目標としている。
There are number of social issues in modern Japan, such as a declining birthrate and aging population. In particular, the problems that socially vulnerable people have been facing are becoming more serious and diversified. In this module, our aims are to face this social reality, explore the root of the problems, and think together about what we can do for them.
授業においては、現代社会において課題となっている事象について紹介し、ともに考えることを大切にしたいと考えている。より広い視野に立って、社会福祉の現状を見つめ直す機会となるようにグループでのディスカッションを行い、全体に発表することを通して共有をはかる。
In the lectures, we would like to introduce some examples of the issues in the modern society, and place importance on thinking about them together. Group discussions will be held to provide an opportunity to reconsider the current state of social welfare from a broader perspective, and the contents of the discussions will be shared through presentations to the whole class.
1 | 権利を「擁護」することの意味を考える |
2 | ソーシャルワーカーの権利擁護機能 |
3 | 当事者主体のソーシャルワーク実践とは |
4 | ソーシャルワーカーとピアサポーターの協働 |
5 | ソーシャルワーカーと成年後見人 |
6 | 自己決定と自己責任 |
7 | 意思決定支援について |
8 | 優性思想と優生保護法 |
9 | 障害者の地域移行 |
10 | 犯罪を犯した人たちへの支援 |
11 | 福祉領域で働く人たちの人権 |
12 | 貧困問題の再検討 |
13 | 共生社会と地域包括ケアシステム |
14 | 共生社会の実現に向けて私たちにできること |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
映像視聴 |
受講者各自の研究テーマに即したプレゼンテーションの準備及び時間外学習を実施すること。詳細については、授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業への出席および参加度(25%) 授業における発言・発表(35%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
文献、資料などは適宜指示する。 |
現代社会において起こっていることに対する探求心と想像力
調べ学習をその場で指示する場合があるため、パソコンやPad、スマートフォンなどの機器を持参してくれることが望ましい。
特になし。
【20240411付修正】
成績評価方法・基準
誤記修正のため
変更前:レポート試験45% 平常点55%(授業への出席および参加度20%、授業における発言・発表35%)