日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学研究科/Graduate School of Community and Human ServicesGraduate School of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VD700/VD700VD700 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
・新座/・Niiza ・Niiza |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMH6630 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
コミュニティ福祉学研究科必修科目 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VD700 |
Gather pre-research materials and set down the framework of a thesis paper.
For the first 6 months after enrollment, you will learn fundamental research methods, how to select a theme and receive personalized advice about research topics in the Basic seminar for master’s thesis run by the head of the master’s program. After completing this, Research Instruction 1 begins in the first fall semester where you will choose an advisor. From then on until completion of your second year, you will progress in stages each semester through Research Instruction 2 and Research Instruction 3. While learning how to plan the basic framework for writing your master’s thesis and how to logically structure your thesis, with the fundamental literature and advance research review for your research theme as background, you will advance through the process from setting your research theme to completion. Research Instruction 2 consists mainly of instruction in gathering advance material for research and setting the framework for your thesis.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
先行研究資料の収集と論文の骨子を形作る。
Gather pre-research materials and set down the framework of a thesis paper.
入学当初から半年間は、「研究基礎」において、研究の基礎的な手法やテーマ選定の方法等を学び、院生個別の研究課題について助言を行う。それを経た後に、1年次秋学期に指導教員を定めて行う研究指導1が開始される。 以後、2年次修了までの期間を半期ごとに、研究指導2、研究指導3と分けて、段階的に進める。 研究テーマに関する基礎文献および先行研究のレビューを前提に、自らの修士論文執筆の基本的枠組みの構想の方法や論文の論理的構成の方法などを身につけながら、研究テーマの設定から研究の完成に至るプロセスを進行させる。 研究指導2は、主として先行研究の資料収集、および論文の骨子作りの指導を行う。
For the first 6 months after enrollment, you will learn fundamental research methods, how to select a theme and receive personalized advice about research topics in the Basic seminar for master’s thesis run by the head of the master’s program. After completing this, Research Instruction 1 begins in the first fall semester where you will choose an advisor. From then on until completion of your second year, you will progress in stages each semester through Research Instruction 2 and Research Instruction 3. While learning how to plan the basic framework for writing your master’s thesis and how to logically structure your thesis, with the fundamental literature and advance research review for your research theme as background, you will advance through the process from setting your research theme to completion. Research Instruction 2 consists mainly of instruction in gathering advance material for research and setting the framework for your thesis.
1 | イントロダクション |
2 | 研究の中心的テーマの確認(1) |
3 | 研究の中心的テーマの確認(2) |
4 | 先行文献の収集と報告(1) |
5 | 先行文献の収集と報告(2) |
6 | 先行文献の収集と報告(3) |
7 | 論文構成の検討(1) |
8 | 論文構成の検討(2) |
9 | 論文構成の検討(3) |
10 | 論文タイトルの検討(1) |
11 | 論文タイトルの検討(2) |
12 | 修士論文中間構想発表会に向けての論点確認 (1) |
13 | 修士論文中間構想発表会に向けての論点確認 (2) |
14 | 修士論文中間構想発表会の構想と報告 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
メール及びCanvas LMSなどを通じて指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
研究指導への出席および授業参加度(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
担当教員が指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
担当教員が指示する。 |