日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VG780/VG780VG780 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期他/Fall OthersFall Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
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単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VG780 |
Provide advice and guidance for creating business research and business designs.
Research topics are determined based on each individual's problem awareness, but the faculty specializes in quantitative empirical research on corporate strategy based on macro-organizational theory and strategy theory. The academic paper consists of the following processes: (1) formulation of the research question, (2) review of previous studies, (3) theory and hypothesis development, (4) interview survey and case analysis, (5) data collection, (6) data analysis, and (7) drawing of conclusions. In the case of "case study analysis", (5) and (6) are excluded. This course is expected to cover everything from the examination of research methods to the drawing of conclusions. This course is planned to be seminar-style, but this will be decided after consultation with the students depending on the number of students. The content and time of instruction will be flexible according to the progress and schedule of the students.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
ビジネスリサーチおよびビジネスデザインを作成するための助言と指導を行うこと。
Provide advice and guidance for creating business research and business designs.
研究テーマは各自の問題意識に基づいて決定するが、教員はマクロ組織論や戦略論を理論的ベースとした企業の戦略に関する定量的実証研究を専門としている。論文は(1)研究質問の設定、(2)先行研究の検討、(3)理論・仮説構築、(4)インタビュー調査・ケース分析、(5)データ収集、(6)データ解析、(7)結論の導出というプロセスで構成され、各プロセスで修正を加えながらこれらの作業を繰り返すことで進められる(事例分析の場合は(5)、(6)を除く)。修了研究Bでは研究手法の検討から結論の導出までを想定している。運営方法はゼミ形式を予定しているが、人数に応じて学生と相談のうえ決定する。また、指導内容、指導時間などは学生の進捗や予定に合わせて臨機応変に対応する。
Research topics are determined based on each individual's problem awareness, but the faculty specializes in quantitative empirical research on corporate strategy based on macro-organizational theory and strategy theory. The academic paper consists of the following processes: (1) formulation of the research question, (2) review of previous studies, (3) theory and hypothesis development, (4) interview survey and case analysis, (5) data collection, (6) data analysis, and (7) drawing of conclusions. In the case of "case study analysis", (5) and (6) are excluded. This course is expected to cover everything from the examination of research methods to the drawing of conclusions. This course is planned to be seminar-style, but this will be decided after consultation with the students depending on the number of students. The content and time of instruction will be flexible according to the progress and schedule of the students.
1 | 運営方法について |
2 | 研究手法の検討 |
3 | 研究手法の検討 |
4 | 分析の実施 |
5 | 分析の実施 |
6 | 分析の実施 |
7 | 分析の実施 |
8 | 分析の実施 |
9 | 結果の解釈 |
10 | 結果の解釈 |
11 | 結果の解釈 |
12 | 結果の解釈 |
13 | 結論の検討 |
14 | 結論の検討 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
院生のテーマと進捗に合わせて指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
各回の報告(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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なし |
その他 (Others) | |||||
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院生のテーマと進捗に合わせて指示する。 |
本科目では、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。