日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VH871/VH871VH871 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201の利用可。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期1/Spring Semester1Spring Semester1 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金G5・/Fri.G5・ Fri.G5・, 金G6・/Fri.G6・, Fri.G6・ |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VH871 |
The issue of urban growth and decline has attracted a great deal of attention from various quarters over the centuries. The common sense about the mechanism has also changed over time.
For those who live their lives in cities, for those on the "government" side such as local governments, and for those in academia who wish to find some kind of logic, the question of what cities will be like in the future and what they should be like is an eternal question.
In Urban Management 1, students will study the academic logic of the mechanisms of urban growth and decline, with the aim of acquiring a perspective on the past, present, and future of cities.
Since Urban Management 1 and 2 are independent, it is possible to take only one of them.The class will first provide an overview of how urban development has transformed over the past half century, and then learn about the urban development interests and points of view of the era in which the terms were advocated for each of several "key words" that should be kept in mind.
The first keyword is "diversity" and the second is "creativity.
Diversity" refers to the importance of urban diversity that most people were not aware of, as advocated by Jayne Jacobs, and "creativity" refers to the concept of the creative class, which was proposed by Richard Florida as a new keyword for urban growth, and whose empirical analysis has had a major impact on urban development worldwide. It has had a major impact on urban development around the world through its empirical analysis. In class, the three texts will be read in rotation, and after the presentations by the presenters, the contents will be discussed by all participants.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
都市の成長、衰退という問題は多世紀にわたり多くの関心が各方面から寄せられてきた。そして、そのメカニズムに対しての常識も時代とともに変化してきた。
それを舞台として人生を営む人々にとっても、地方自治体などの「官」の側にとっても、また何らかの論理性を見出したいアカデミアに属するものにとっても、これからの都市はどうなっていくのか、どうあるべきか、は永遠の問いである。
都市マネジメント1では、都市の成長、衰退のメカニズムについてのアカデミックな論理を学習し、過去から現在、そして未来の都市のあり方についての視座の獲得を目的とする。
The issue of urban growth and decline has attracted a great deal of attention from various quarters over the centuries. The common sense about the mechanism has also changed over time.
For those who live their lives in cities, for those on the "government" side such as local governments, and for those in academia who wish to find some kind of logic, the question of what cities will be like in the future and what they should be like is an eternal question.
In Urban Management 1, students will study the academic logic of the mechanisms of urban growth and decline, with the aim of acquiring a perspective on the past, present, and future of cities.
都市マネジメント1と2は独立しているので、一方のみを履修することも可能である。
授業では、まず最初に都市づくりがこの半世紀の間にどう変容してきたかの概略を理解し、次に、押さえておくべきいくつかの「キーワード」ごとにその用語が唱えられてきた時代の都市づくりの関心とポイントについて学習する。
キーワードの1つ目は「多様性」であり、2つ目は「創造性」である。
「多様性」はジェイン・ジェイコブスの唱えた、ほとんどの人が気が付いていなかった都市の多様性の重要性のことである。2つ目の「創造性」はクリエイティブクラスという、リチャード・フロリダが新しい都市成長のキーワードとして提唱した概念であり、その実証分析により世界の都市づくりに大きな影響を与えた。授業では3冊のテキストを輪読し、発表担当者のプレゼンの後に全員で内容について議論する。
Since Urban Management 1 and 2 are independent, it is possible to take only one of them.The class will first provide an overview of how urban development has transformed over the past half century, and then learn about the urban development interests and points of view of the era in which the terms were advocated for each of several "key words" that should be kept in mind.
The first keyword is "diversity" and the second is "creativity.
Diversity" refers to the importance of urban diversity that most people were not aware of, as advocated by Jayne Jacobs, and "creativity" refers to the concept of the creative class, which was proposed by Richard Florida as a new keyword for urban growth, and whose empirical analysis has had a major impact on urban development worldwide. It has had a major impact on urban development around the world through its empirical analysis. In class, the three texts will be read in rotation, and after the presentations by the presenters, the contents will be discussed by all participants.
1 | イントロダクション: 自己紹介(バックグラウンド・受講動機・修士論文イメージなど)、 授業の進め方、輪読担当決め |
2 | ポスト2020の都市づくり 序から2章 |
3 | ポスト2020の都市づくり 3章から5章 |
4 | ポスト2020の都市づくり 6章から7章 |
5 | ジェイン・ジェイコブズ「アメリカ大都市の生と死」第1部 |
6 | ジェイン・ジェイコブズ「アメリカ大都市の生と死」第2部 |
7 | ジェイン・ジェイコブズ「アメリカ大都市の生と死」第3部 |
8 | ジェイン・ジェイコブズ「アメリカ大都市の生と死」第4部 |
9 | ジェイン・ジェイコブズ「アメリカ大都市の生と死」第5部 |
10 | リチャード・フロリダ「新クリエイティブ資本論」第1部 |
11 | リチャード・フロリダ「新クリエイティブ資本論」第2部 |
12 | リチャード・フロリダ「新クリエイティブ資本論」第3部 |
13 | リチャード・フロリダ「新クリエイティブ資本論」第4部 |
14 | リチャード・フロリダ「新クリエイティブ資本論」第5部から結論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の予習は必須でありその準備が必要である。また、輪読担当者は発表準備も必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
クラス内の発表内容(60%) 授業への貢献度(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 井口典夫ほか | ポスト2020の都市づくり | 学芸出版社 | 2017 | 9784761526498 |
2 | ジェイン・ジェイコブズ | 新版アメリカ大都市の生と死 | 鹿島出版会 | 2011 | 9784306072749 |
3 | リチャード・フロリダ | 新クリエイティブ資本論 | ダイアモンド社 | 2014 | 9784478024805 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて授業中に適宜紹介する |
テキストをあらかじめ発表担当者を決めて、毎週発表してもらうので、発表にあたり、パワーポイントなどの発表用資料の作成が求められる。また、オンラインによる授業が原則なので、自宅やオフィスなど大学内でない場所からのアクセスにはWi-Fiなど良好な速度を保てるツールや環境が必要となる。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。