日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VH873/VH873VH873 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201の利用可。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期2/Spring Semester2Spring Semester2 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金G5・/Fri.G5・ Fri.G5・, 金G6・/Fri.G6・, Fri.G6・ |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6700 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VH873 |
The circumstances surrounding city development have changed dramatically from those of the past. In an era where population decline and shrinkage will be the default, the way cities should and will change. In this class, from the perspective of a different approach to urban development, we will examine in detail the challenges faced by various declining cities around the world, analyze their success factors, and look for hints for future city development in Japan.
Since Urban Management 1 and 2 are independent, it is possible to take only one of them.
Many cities are no longer expected to grow in the conventional way and are searching for a new way of life. What awaits us after industrial decline, how to overcome hardships such as economic contraction and disasters, and how to promote city development in the midst of financial contraction? In the class, we will read the text in turn, and the assigned person will make a presentation, followed by a discussion of the contents and suggestions by all participants.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
都市づくり、まちづくりを取り囲む状況は過去のそれとは大きく変容している。人口減少や縮退がこれからのデフォルトになる時代、都市の在り方が当然変わってくるはずであり、また変わるべきであろう。
この授業では、これまでとは異なるまちづくりのアプローチという視点から、世界のさまざまな衰退傾向にあったまちのチャレンジの実態を詳しく調べ、その成功要因を分析し、日本の将来のまちづくりへのヒントを探る。
The circumstances surrounding city development have changed dramatically from those of the past. In an era where population decline and shrinkage will be the default, the way cities should and will change. In this class, from the perspective of a different approach to urban development, we will examine in detail the challenges faced by various declining cities around the world, analyze their success factors, and look for hints for future city development in Japan.
都市マネジメント1と2は独立しているので、一方のみを履修することも可能である。
多くの都市が従来型の成長をもはや見込めず、新しいありかたを模索している。産業衰退のあとに何が待つのか、経済の縮小や災害などの苦難をどう乗り越えるか、財政収縮のなかどうやってまちづくりをすすめるべきか、それらの切実な問いへの答えが、世界のあちこちに、それも決して有名でない村や街の実践のなかにあった。
授業では、世界各地の様々な街における衰退からの脱出をどうチャレンジしたかについて詳細に書かれたテキストを輪読、分担者が発表し、その後に全員で内容や示唆について議論する。
Since Urban Management 1 and 2 are independent, it is possible to take only one of them.
Many cities are no longer expected to grow in the conventional way and are searching for a new way of life. What awaits us after industrial decline, how to overcome hardships such as economic contraction and disasters, and how to promote city development in the midst of financial contraction? In the class, we will read the text in turn, and the assigned person will make a presentation, followed by a discussion of the contents and suggestions by all participants.
1 | イントロダクション:自己紹介、授業の進め方、輪読割当、興味の視点の確認など |
2 | イタリア:アルベルゴ・ディフーゾ(出典2つ) |
3 | ドイツ・ライプツィヒ:ハウスプロジェクト ドイツ・ベルリン:アーバンガーデン |
4 | ドイツ・ラオジッツ:インダストリアル・ランドスケープ アメリカ・デトロイト:エリア再生(スタートアップ0 |
5 | イギリス・リバプール&グラスゴー:コミュニティ・アーキテクチャ グラスゴー:アートとビジネスの融合(出典2つ) |
6 | チリ:建築家の社会構築的アプローチ イタリア:アグリツーリズム |
7 | 「スタートアップは辺境に生まれる」 スタートアップを集める木造建築最前線 |
8 | ピレネー南山麓地方:ガストロのみーからの地域創生 |
9 | 小さな民間事業と公の取り組み:リスボン、ポルト、山賊村 |
10 | ガストロのミーとラーニングツーリズム:ダブリンとグルメ漁港 |
11 | 森林資源の徹底活用:フィンランドの小都市 |
12 | 衰退市街地で光る極小予算のエリア再生:台北、台中、嘉義 |
13 | 2つの序章と日本への示唆 日本の試みとしての新しい方向性:(例として)関係人口、商店街を地域の持続可能性の核に、空き家は資源 |
14 | 独自調査プレゼン発表会 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の予習は必須でありその準備が必要である。また、輪読担当者は発表準備も必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
クラス内の発表内容(60%) 授業への貢献度(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 馬場正尊 | CREATIVE LOCAL エリアリノベーション海外編 | 学芸出版社 | 22017 | 9784761526665 |
2 | 松永安光 | 世界の地方創生 | 学芸出版社 | 2018 | 9784761526450 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて授業中に適宜紹介する |
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。