日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VL150/VL150VL150 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期1/Spring Semester1Spring Semester1 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水G5・A202/Wed.G5・A202 Wed.G5・A202, 水G6・A202/Wed.G6・A202, Wed.G6・A202 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS5800 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VL150 |
The purpose of this course is not only to improve problem solving skills regarding business, but also to enable you to set up and solve problems that are of great significance to yourself, and to actually be able to solve these problems.
In this lecture, in addition to the narrow view of tools and abilities to think logically about critical thinking, this class will interpret, in a broad sense, critical thinking as a tool and ability to enhance the problem solving ability through enhancing "analytical power × insight × imagination". Further, we will not only solve the problems that are given to us, but we will also setup problems that are highly rational and aim to be able to find solutions to those. In this lecture, we will discuss how to formulate a strategy that is highly rational at the scene of companies by fusing "quantitative analysis × qualitative analysis" and "strategy system framework × human system framework”, and in addition, we will focus on how to effectively implement these measures and achieve results. For this purpose, the most important thing is not to show the other party the "correct logic" derived by critical thinking, but also to be mindful of the position and feelings of the other party and to realize "sympathy" of the other party and "harmony" with the surroundings. In real business, it is more important to get "sympathy" as a way for "correct logic". Therefore, in this lecture we will utilize human system frameworks as well as many other exercises such as role play seminars and team work seminars to build trust with our supposed customers. The basic tools learned in this lecture, such as MECE and 3W1H, are those that function much like an "OS" and "CPU" for the specialized framework learned in business school, but at the same time, it is one of the most frequently used in the field of business. Not only in just the early stages of taking a course in each discipline, it is the content that should be returned to before completion.
Therefore, in the second half of this lecture, students will learn how to improve the sales, profit, and performance of companies by using the actual tools of critical thinking.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
ビジネスにおける問題解決能力を高めていくことのみならず、自らが意義の大きい問題設定や課題設定ができるようになることや、それらの問題解決の実行が実際にできるようになることを目的とする
The purpose of this course is not only to improve problem solving skills regarding business, but also to enable you to set up and solve problems that are of great significance to yourself, and to actually be able to solve these problems.
本講義においては、クリティカル・シンキングを、論理的に思考するためのツールや能力という狭義の捉え方はもとより、「分析力×洞察力×構想力」を高め、問題解決能力を高めていくツールや能力であると広義に捉えてクラスを実践的に進めていく。さらには、与えられた問題を解決していくだけではなく、自ら合理性の高い問題設定や課題設定を行い、それらの解決策を見出すことができるようになることを目指していく。 本講義においては、「定量分析×定性分析」や「戦略系フレームワーク×人系フレームワーク」を融合させ、企業の現場でいかに合理性の高い戦略を策定し、なおかつ、いかにそれを効果的に実行して成果を上げていくかという点にも注力していく。そのために最も重要なことは、クリティカル・シンキングで導き出した「正しいロジック」を相手に振りかざすのではなく、相手の立場や感情にも心を配り、相手の「共感」や周りとの「調和」を実現していくことである。現実のビジネスシーンにおいては、「正しいロジック」にいかに「共感」してもらえるかの方が重要である。したがって、講義では人系フレームワークも活用して、想定顧客との信頼関係構築のためのロープレ演習やチームワーク演習なども多用し、実践的にクラスを進めていく。本講義で学んでいくMECEや3W1H等の基礎的なツールは、ビジネススクールで学んでいく専門的なフレームワークに対して「OS」や「CPU」のように機能するものであるが、同時に企業の現場においては最も多用されるものでもある。各種科目の履修初期の段階はもとより、修了前の段階においてこそ立ち返るべき内容である。
したがって、本講義の後半においては、実際にクリティカル・シンキングのツールを使って、企業の現場における売上・利益・業績等を向上していく手法についても事例を用いて実践的に学んでいく。
In this lecture, in addition to the narrow view of tools and abilities to think logically about critical thinking, this class will interpret, in a broad sense, critical thinking as a tool and ability to enhance the problem solving ability through enhancing "analytical power × insight × imagination". Further, we will not only solve the problems that are given to us, but we will also setup problems that are highly rational and aim to be able to find solutions to those. In this lecture, we will discuss how to formulate a strategy that is highly rational at the scene of companies by fusing "quantitative analysis × qualitative analysis" and "strategy system framework × human system framework”, and in addition, we will focus on how to effectively implement these measures and achieve results. For this purpose, the most important thing is not to show the other party the "correct logic" derived by critical thinking, but also to be mindful of the position and feelings of the other party and to realize "sympathy" of the other party and "harmony" with the surroundings. In real business, it is more important to get "sympathy" as a way for "correct logic". Therefore, in this lecture we will utilize human system frameworks as well as many other exercises such as role play seminars and team work seminars to build trust with our supposed customers. The basic tools learned in this lecture, such as MECE and 3W1H, are those that function much like an "OS" and "CPU" for the specialized framework learned in business school, but at the same time, it is one of the most frequently used in the field of business. Not only in just the early stages of taking a course in each discipline, it is the content that should be returned to before completion.
Therefore, in the second half of this lecture, students will learn how to improve the sales, profit, and performance of companies by using the actual tools of critical thinking.
1 | クリティカル・シンキングの前提知識(1) |
2 | クリティカル・シンキングの前提知識(2) |
3 | クリティカル・シンキングの基礎知識(1) |
4 | クリティカル・シンキングの基礎知識(2) |
5 | クリティカル・シンキングのフレームワーク(1) |
6 | クリティカル・シンキングのフレームワーク(2) |
7 | 問題解決の手法(1) |
8 | 問題解決の手法(2) |
9 | PDCAの理論と実際(1) |
10 | PDCAの理論と実際(2) |
11 | 売上・利益・業績向上のためのクリティカル・シンキング(1) |
12 | 売上・利益・業績向上のためのクリティカル・シンキング(2) |
13 | 「戦略系フレームワーク×人系フレームワーク」の融合ツールとしてのクリティカル・シンキング(1) |
14 | 「戦略系フレームワーク×人系フレームワーク」の融合ツールとしてのクリティカル・シンキング(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
問題解決、課題や仮説設定などに普段から高い問題意識をもっておくこと
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(20%) 期中レポート(20%) クラス貢献(20%) 他の受講生への貢献(20%) プレゼンテーション(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 高田貴久+岩澤智之 | 『問題解決』 | 英治出版 | 2014 | 9784862761248 |
2 | 安宅和人 | 『イシューからはじめよ』 | 英治出版 | 2010 | 9784862760852 |
3 | 田中道昭 | 『アマゾンが描く2022年の世界』 | PHP研究所 | 2017 | 9784569837338 |
4 | 田中道昭 | GAFA×BATH 米中メガテックの競争戦略 | 日本経済新聞出版社 | 2019 | 9784532322656 |
その他 (Others) | |||||
テキスト用レジュメ資料は授業内で別途配布する。教科書の購入については初回授業で指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 竹内一正 | 『イーロン・マスクの挑戦』 | 宝島社 | 2014 | 9784800228482 |
2 | 泉田良輔 | 『Google vs. トヨタ—自動運転車は始まりにすぎない』 | 角川 | 2014 | 9784040800233 |
3 | 日経デザイン | 『アップルのデザイン戦略』 | 日経BP社 | 2014 | 9784822264888 |
4 | 板倉俊之 | 『ことわざドリル—笑いこみあげる92題』 | リトルモア | 2010 | 9784898152904 |
【双方向による授業】
本科目は、講義に併用して、クラスあるいはチーム単位でのディスカッション形式での双方向授業を展開する。双方向による授業の割合は100%(14回中14回)である。
【実務家教員による授業】
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業である。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。