日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VL180/VL180VL180 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期2/Spring Semester2Spring Semester2 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月G5・X309/Mon.G5・X309 Mon.G5・X309, 月G6・X309/Mon.G6・X309, Mon.G6・X309 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS6600 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VL180 |
The necessity of the data utilization is more important in the management strategy planning for competitive superiority acquisitions in business more than before these days as the digital business transformation is accelerating. In this discipline, we will learn "Digital Business Planning" utilizing the latest AI/IoT technologies and data, and our goal is to become a practical "data scientist". The content is for people who want to learn practical skills and knowledge for creating new businesses and business improvements using digital technology and data.
We will study a diversity of digital business cases. In digital business, data utilization is essential, and we will learn the basics of data and how to utilize it. Also, we will learn methods including planning steps. A general lecture on the knowledge required for planning such as marketing and IT will be given at an overview level. Requires extensive knowledge, but advanced specialization is not assumed. At the end of the course, we will challenge ourselves or our group to create a digital business plan.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
デジタルビジネストランスフォーメーションが加速する昨今、ビジネスにおける競争優位獲得のための経営戦略立案において、データ活用の必要性がこれまで以上に重要視されている。本科目では、AI・IoT等最新技術およびデータを活用した「デジタル・ビジネスプランニング」を学び、実践的な「データサイエンティスト」を目指す。デジタル技術とデータを活用した新規ビジネスの創出および業務改善のための実践的なスキルと知識を学びたい人向けの内容となっている。
The necessity of the data utilization is more important in the management strategy planning for competitive superiority acquisitions in business more than before these days as the digital business transformation is accelerating. In this discipline, we will learn "Digital Business Planning" utilizing the latest AI/IoT technologies and data, and our goal is to become a practical "data scientist". The content is for people who want to learn practical skills and knowledge for creating new businesses and business improvements using digital technology and data.
多種多様なデジタル・ビジネス事例をケーススタディする。デジタル・ビジネスにおいてデータ活用は必須でありデータおよびその活用方法についての基礎を学ぶ。またプランニングの手順を含めた方法についても学ぶ。マーケティング、ITなどプランニングに必要となる知識については概要レベルで全体を講義する。幅広い知識を必要とするが、高度な専門知識は前提としない。終盤は各自またはグループでデジタル・ビジネスプラン作成にチャレンジする。
We will study a diversity of digital business cases. In digital business, data utilization is essential, and we will learn the basics of data and how to utilize it. Also, we will learn methods including planning steps. A general lecture on the knowledge required for planning such as marketing and IT will be given at an overview level. Requires extensive knowledge, but advanced specialization is not assumed. At the end of the course, we will challenge ourselves or our group to create a digital business plan.
1 | イントロダクション:「AI、IoTと中心としたデジタルトランスフォーメーションの実態」「データ活用の現状」最新の事例からデジタルビジネスを俯瞰する。米国最新情報についても共有する。 |
2 | データマネジメント データマネジメント知識体系ガイドに沿ってデータ活用の基礎を理解する。 |
3 | デジタル・ビジネスプランニング概論 デジタル・ビジネスプランの全体構成を学び、各自の領域におけるプランニングテーマを設定する。 |
4 | データサイエンティストの知識とスキル データサイエンティストで必要に必要な知識とスキルについて学ぶ。 |
5 | データ活用事例研究1(ビッグデータ) SNSが生み出すビッグデータのマーケティング領域での活用事例について考察する。 |
6 | データ活用事例研究2(オープンデータ・クローズドデータ) オープンデータと企業内クローズドデータによる活用事例について考察する。 |
7 | デジタル・ビジネスプランニングメソッド プランニングのアプローチ方法、目的、手順、成果物について学ぶ。 |
8 | データデザイン(データの定義・収集・加工・分析) デジタル・ビジネスプランニングに必要なデータデザインについて学ぶ。 |
9 | サブスクビジネス概論1 サブスクリプション形式サービスの定義と歴史を振り返る。 |
10 | サブスクビジネス概論2 ”モノからコトへ”消費の変化とともにサブスク市場の今後について解説する。 |
11 | デジタル・ビジネスプランニング演習1 学習してきた方法に基づき各自またはチームでプランニングを行う。 |
12 | デジタル・ビジネスプランニング演習2 |
13 | デジタル・ビジネスプランの評価1 演習で作成したプランをそれぞれ発表し、検討評価する。 |
14 | デジタル・ビジネスプランの評価2 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
11、12の演習内容は、レポート(プレゼン資料)提出となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(40%) 授業の参加度・発言(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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毎回、資料を配布する。 |
その他 (Others) | |||||
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特定の文献は使用しない。授業中必要な情報はオンライン参照する。参考となる文献は都度紹介する。 |
本科目を履修する場合、他のデジタルビジネストランスフォーメーションモジュール内科目との関連が高いため、興味があり可能であればモジュール内科目を併せて履修することを推奨する。必須ではない。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。