日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VL181/VL181VL181 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201の利用可。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期1/Spring Semester1Spring Semester1 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土1・/Sat.1・ Sat.1・, 土2・/Sat.2・, Sat.2・ |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS5000 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VL181 |
This course is an introductory discipline for learning the basic concepts and theories of Business Management. We handle a wide range of Business Management, focusing on management strategy, through Introduction to Management 1 and 2, but Introduction to Management 1 aims to understand basic items of corporate strategy, strategic management theory, and financial analysis theory.
Learning at a business school is a process of self learning and gaining awareness from the process of discussing a given subject together with peers. In Introduction to Management 1, we begin by learning "logical thinking" and "facilitation", which are the basic skills needed for learning at business schools. In the following "corporate strategy", we will learn the process and basic framework to determine where and how to fight (or how to avoid a fight). The “strategy management theory” is not limited to the formulation of management strategies, but also discussions on their implementation and the transformation of strategies and resources based on feedback from the field. In the "financial analysis theory", we will try to understand the connection between three financial tables and consider how to interpret the situation and strategy of the company from the figures expressed in them. In addition, lectures are focused on seminars and discussions.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本コースは、経営学の基礎的な概念、理論を習得するための入門的な科目である。経営学基礎1・2を通じて経営戦略を中心とする経営学を幅広く取り扱うが、経営学基礎1では、経営戦略論、戦略経営論および財務分析論の基礎的項目の理解を目的としている。
This course is an introductory discipline for learning the basic concepts and theories of Business Management. We handle a wide range of Business Management, focusing on management strategy, through Introduction to Management 1 and 2, but Introduction to Management 1 aims to understand basic items of corporate strategy, strategic management theory, and financial analysis theory.
ビジネススクールでの学修とは、与えられた課題を仲間と議論するプロセスから、自ら学び・気づきを得るプロセスである。経営学基礎1では、ビジネススクールでの学修のための基礎スキルである「ロジカルシンキング」と「ファシリテーション」の習得から始める。続く「経営戦略論」では、どこでどう闘うのか(もしくはいかに闘いを避けるのか)を定めるためのプロセスと基本フレームワークを学ぶ。「戦略経営(Strategic Management)論」では、経営戦略の策定にとどまらず、その実行と、現場からのフィードバックによる戦略・資源転換を議論する。「財務分析論」では、財務三表のつながりを理解し、それらに表されている数字から企業の状況や戦略をいかに読み解くかを検討する。なお、講義は演習や議論を中心に行う。
Learning at a business school is a process of self learning and gaining awareness from the process of discussing a given subject together with peers. In Introduction to Management 1, we begin by learning "logical thinking" and "facilitation", which are the basic skills needed for learning at business schools. In the following "corporate strategy", we will learn the process and basic framework to determine where and how to fight (or how to avoid a fight). The “strategy management theory” is not limited to the formulation of management strategies, but also discussions on their implementation and the transformation of strategies and resources based on feedback from the field. In the "financial analysis theory", we will try to understand the connection between three financial tables and consider how to interpret the situation and strategy of the company from the figures expressed in them. In addition, lectures are focused on seminars and discussions.
1 | イントロダクション |
2 | 基礎スキル:ロジカルシンキング |
3 | 基礎スキル:ファシリテーション |
4 | 経営戦略論① |
5 | 経営戦略論② |
6 | 経営戦略論③ |
7 | 総合的議論 |
8 | 中間テスト |
9 | 戦略経営論 |
10 | 財務分析論① |
11 | 財務分析論② |
12 | 財務分析論③ |
13 | 総合的議論とコースのまとめ |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業計画に沿って、毎回の講義の際に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席と授業への貢献、週次の課題レポート(40%) 中間テスト(30%) 最終テスト(Final Test)(30%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は単位修得不可 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 高橋 宏幸ほか | 現代経営入門 | 有斐閣 | 2011 | 4641183945 |
2 | 網倉久永,新宅純二 (著) | 経営戦略入門 | 日本経済新聞出版社 | 2011 | 453213403 |
3 | 網倉久永,新宅純二 (著) | 経営戦略の基本 | 日本実業出版社 | 2008 | 4534044674 |
4 | 國貞克則 | 財務3表一体理解法 | 朝日新聞出版 | 2016 | 4022736844 |
続けて「経営学基礎2」を履修することが望ましい。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。