日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VL186/VL186VL186 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201の利用可。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期2/Spring Semester2Spring Semester2 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土1・/Sat.1・ Sat.1・, 土2・/Sat.2・, Sat.2・ |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS5000 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VL186 |
This course is an introductory discipline for learning the basic concepts and theories of Business Management. We handle a wide range of Business Management, focusing on management strategy, through Introduction to Management 1 and 2, but Introduction to Management 2 aims to understand basic items of marketing theory, finance theory, and organization theory (macro and micro).
In Introduction to Management 2 we will start with “marketing theory”. We will reimagine business with the keywords "customer" and "market" and also focuses on consumer behavior. In the following "finance theory", we focus on "money" among the management resources and discuss basic items related to financing and investment evaluation to increase corporate value. In "organization theory", we focus on "people" and discuss organizational structures and systems (macro) and organizational behavior (micro) of leadership and motivation. In addition, lectures will be focused on seminars and discussions.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本コースは、経営学の基礎的な概念、理論を習得するための入門的な科目である。経営学基礎1・2を通じて経営戦略を中心とする経営学を幅広く取り扱うが、経営学基礎2では、マーケティング論、ファイナンス論および組織論(マクロ・ミクロ)の基礎的項目の理解を目的としている。
This course is an introductory discipline for learning the basic concepts and theories of Business Management. We handle a wide range of Business Management, focusing on management strategy, through Introduction to Management 1 and 2, but Introduction to Management 2 aims to understand basic items of marketing theory, finance theory, and organization theory (macro and micro).
経営学基礎2では、「マーケティング論」から始める。“顧客”や“市場”というキーワードでビジネスをとらえなおし、また、消費者行動にも着目する。続く「ファイナンス論」では、経営資源のうち“カネ”に着目し、企業価値を高めるための資金調達や投資評価に関する基礎的項目を議論する。「組織論」では、“ヒト”に着目し、組織体制や制度(マクロ)およびリーダーシップや動機付けの組織行動(ミクロ)に関して議論する。なお、講義は、演習や議論を中心に行う。
In Introduction to Management 2 we will start with “marketing theory”. We will reimagine business with the keywords "customer" and "market" and also focuses on consumer behavior. In the following "finance theory", we focus on "money" among the management resources and discuss basic items related to financing and investment evaluation to increase corporate value. In "organization theory", we focus on "people" and discuss organizational structures and systems (macro) and organizational behavior (micro) of leadership and motivation. In addition, lectures will be focused on seminars and discussions.
1 | イントロダクション |
2 | マーケティング論① |
3 | マーケティング論② |
4 | マーケティング論③ |
5 | ファイナンス論① |
6 | ファイナンス論② |
7 | 総合的議論 |
8 | 中間テスト |
9 | 企業論 |
10 | 組織論概論 |
11 | マクロ組織論 |
12 | ミクロ組織論(組織行動論) |
13 | 総合的議論とコースのまとめ |
14 | 最終テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業計画に沿って、毎回の講義の際に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席と授業への貢献、週次の課題レポート(40%) 中間テスト(30%) 最終テスト(Final Test)(30%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は単位修得不可 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 沼上 幹 | わかりやすいマーケティング戦略 | 有斐閣 | 2008 | 4641123551 |
2 | 二村 敏子 | 現代ミクロ組織論―その発展と課題 | 有斐閣 | 2004 | 4641086990 |
3 | 岸田 民樹 | 現代経営組織論 | 有斐閣 | 2005 | 4641183309 |
4 | 朝倉 智也 | 一生モノのファイナンス入門 | ダイヤモンド社 | 2016 | 4478068356 |
「経営学基礎1」を履修していることが望ましい。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。