日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VL261/VL261VL261 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期1/Spring Semester1Spring Semester1 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火G5・4341/Tue.G5・4341 Tue.G5・4341, 火G6・4341/Tue.G6・4341, Tue.G6・4341 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS5400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VL261 |
Utilizing practical theories and real world examples, you will learn basic marketing techniques to better understand modern consumersʼ consumption behavior. In addition, through in-class discussion and the use of case studies, you will learn and acquire the skills necessary to apply this knowledge in corporate practice. Online courses, but only 2 times lectures will be “Hybrid (with face-to-face)”.
With 20 years of practical experience, the instructor will teach you how major companies from a variety of industries plan and develop new products for retail, food and beverage, automotive, home appliances, and residential development. In the first half of the course, “Consumer Behavior 1,” we will discuss and learn about basic consumer marketing techniques and the differing approaches and consumer analyses notable companies practice. We‘ll also learn about the changes in consumption caused by “COVID-19(2020-22)”and serious disaster.
Special guest speakers will be invited as appropriate.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
現代消費者の消費行動を読み解く基礎的なマーケティング手法を、実践的理論と近年の実例から学ぶこと。同時に、その知識を企業活動に応用できるスキルを、ディスカッションやケーススタディを通して身につけること。
Utilizing practical theories and real world examples, you will learn basic marketing techniques to better understand modern consumersʼ consumption behavior. In addition, through in-class discussion and the use of case studies, you will learn and acquire the skills necessary to apply this knowledge in corporate practice. Online courses, but only 2 times lectures will be “Hybrid (with face-to-face)”.
本科目は、約20年間に渡り、大手小売、飲食、自動車、家電、住宅メーカーと新商品の企画・開発を行なってきた実務者による授業である。前半の「消費者行動論1」では、ベーシックな消費者マーケティングの手法を学びながら、注目企業が実践する取り組みや消費者分析、そして新型コロナウイルスや深刻な災害による消費の変化について、受講者と双方向で学んでいく。また適宜、専門分野のゲスト講師を招いて話を聞く。
With 20 years of practical experience, the instructor will teach you how major companies from a variety of industries plan and develop new products for retail, food and beverage, automotive, home appliances, and residential development. In the first half of the course, “Consumer Behavior 1,” we will discuss and learn about basic consumer marketing techniques and the differing approaches and consumer analyses notable companies practice. We‘ll also learn about the changes in consumption caused by “COVID-19(2020-22)”and serious disaster.
Special guest speakers will be invited as appropriate.
1 | 消費者行動とマーケティング‐Ⅰ ~なぜ「消費者行動」が重要なのか? =consumption(消費)の概念とマーケティングの意義 |
2 | 消費者行動とマーケティング‐Ⅱ =ワークマン、chocoZAP等にみる消費者分析モデル |
3 | 消費者ニーズと欲望-Ⅰ ~なぜ「消費者ニーズ」は見えにくいのか? =花王、パナソニック等にみる消費者欲求と潜在・顕在ニーズ |
4 | 消費者ニーズと欲望-Ⅱ ~欲望の世代間ギャップ、定性・定量調査、Z世代とイミ消費 =積水ハウス、ビールメーカー等との商品開発事例 |
5 | 消費者心理と意思決定‐Ⅰ ~なぜ時代は「消費ニーズ」を変えるのか? =コロナ、能登大地震による消費変化と、観光業界の対応事例 |
6 | 消費者心理と意思決定-Ⅱ =SDGsとデジタル化、個人・集団とプロスペクト理論 |
7 | 企業組織と消費者変化‐Ⅰ =日立製作所のDX戦略と組織変革【同社ゲスト講師予定―1】 |
8 | 企業組織と消費者変化-Ⅱ =同ディスカッション |
9 | コロナ・災害と販路、組織変革‐Ⅰ ~中小企業はコロナ禍の消費者変化にどう対応したのか? =OEMから直販への組織変革等、事例 |
10 | コロナ・災害と販路、組織変革‐Ⅱ =雇用流動性と人材(財)シェアリングがもたらしたもの |
11 | 消費者回遊とエリア分析-Ⅰ ~商圏分析とハフモデル、オムニチャネル =イオン、ユニクロ等にみるデジタル戦略と顧客理解 |
12 | 消費者回遊とエリア分析-Ⅱ =大手アパレル役員によるオムニ戦略とメタバース【ゲスト講師予定―2】 |
13 | 総括と課題発表‐Ⅰ |
14 | 総括と課題発表‐Ⅱ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
期中レポート(2回程度)、最終レポート(1回)など、授業時間外の学習については、必要に応じて別途指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内ディスカッション(30%) 授業内プレゼンテーション(20%) 期中レポート(2回程度)(20%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 田中洋 | 『消費者行動論』 | 中央経済社 | 2015 | 9784502126512 |
2 | 牛窪恵 | 『若者たちのニューノーマル』 | 日経BP | 2020 | 9784532264499 |
3 | フィリップ・コトラーほか | 『コトラーのマーケティング5.0』 | 朝日新聞出版 | 2022 | 9784022518187 |
4 | リチャード・セイラ―ほか | 『実践 行動経済学』 | 日経BP | 2022 | 9784296000982 |
5 | ダニエル・カーネマン | 『ファスト&スロー(上)』 | 早川書房 | 2014 | 9784150504106 |
その他 (Others) | |||||
テキストは必ずしも全てを購入いただく必要はありませんが、授業に向けて読んでおくことで、より理解が深まると考えます。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | ロバート・B・チャルディーニ | 『影響力の武器』 | 誠信書房 | 2014 | 9784414304220 |
2 | PHILIP KOTLER | 『Marketing 6.0: The Future Is Immersive』 | Wiley | 2023 | 9781119835219 |
3 | 森岡毅 | 『マーケティングとは「組織革命」である』 | 日経BP | 2018 | 9784822257958 |
4 | 宮下雄治 | 『マーケティングDX』 | すばる舎 | 2022 | 9784799110379 |
5 | 足立光/西口一希 | 『アフターコロナのマーケティング戦略』 | ダイヤモンド社 | 2020 | 9784478111611 |
6 | 田中道昭 /牛窪恵 | 『なぜ女はメルカリに、男はヤフオクに惹かれるのか? 』 | 光文社 | 2019 | 9784334044275 |
その他 (Others) | |||||
参考文献は、関心のある文献だけでも手に取ることを推奨します。 |
消費者マーケティングの基本から学ぶため、専門知識は不要です。また「消費者行動論2」と連続しての受講は必須ではありませんが、1、2を続けて受講されることをお薦めします。
PC、Zoom受講用回線(wi-fi)及びイヤホン(またはヘッドホン)等、課題提出用パワーポイントまたはワード等(ソフトウェア)
※マーケティング会社・インフィニティ(牛窪恵)
http://www.hachinoji.com/
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。