日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VL266/VL266VL266 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期2/Spring Semester2Spring Semester2 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火G5・4341/Tue.G5・4341 Tue.G5・4341, 火G6・4341/Tue.G6・4341, Tue.G6・4341 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS5400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
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テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VL266 |
You will learn the latest marketing techniques to better understand modern consumers’consumption behaviors using scientific approaches such as neuro(AI)marketing and the analysis of social media. In addition, you will learn how to be more aware of social environmental changes(including “Covid-19”and serious disaster),then advanced customer need states, and how to link this to a practical framework. Online courses, but only 2 times lectures will be “Hybrid (with face-to-face)”.
With 20 years of practical experience, the instructor will teach how major companies from a variety of industries plan and develop new products for retail, food and beverage, automotive, home appliances, and residential development. In the second half of the course, “Consumer Behavior 2,” we will discuss and learn about marketing techniques applying the “five senses,” and the latest technology such as neuro(AI)marketing that notable companies practice. We’ll also learn about digital marketing and the strategies of social media after the pandemic. Special guest speakers will be invited as appropriate.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
現代消費者の消費行動を読み解く最新のマーケティング手法を、ニューロ(AI)マーケティングなどの科学的アプローチやSNSの呟き分析などから学ぶこと。また、新型コロナウイルスや深刻な災害など消費者を取り巻く環境変化や、高度な欲求への気づきを得て、実践的フレームワークへと結びつけること。
You will learn the latest marketing techniques to better understand modern consumers’consumption behaviors using scientific approaches such as neuro(AI)marketing and the analysis of social media. In addition, you will learn how to be more aware of social environmental changes(including “Covid-19”and serious disaster),then advanced customer need states, and how to link this to a practical framework. Online courses, but only 2 times lectures will be “Hybrid (with face-to-face)”.
本科目は、約20年間に渡り、大手小売、飲食、自動車、家電、住宅メーカーと新商品の企画・開発を行なってきた実務者による授業である。後半の「消費者行動論2」では、時代の先端を行く企業が実践するニューロ(AI)マーケティングなど、「五感」と最新技術を応用したマーケティング手法を、受講者と双方向で学んでいく。同時に、afterコロナのデジタル、SNS戦略についても学ぶ。また適宜、専門分野のゲスト講師を招いて話を聞く。
With 20 years of practical experience, the instructor will teach how major companies from a variety of industries plan and develop new products for retail, food and beverage, automotive, home appliances, and residential development. In the second half of the course, “Consumer Behavior 2,” we will discuss and learn about marketing techniques applying the “five senses,” and the latest technology such as neuro(AI)marketing that notable companies practice. We’ll also learn about digital marketing and the strategies of social media after the pandemic. Special guest speakers will be invited as appropriate.
1 | 消費者行動とデジタル-Ⅰ ~なぜコロナ後、対面価値が向上したのか? =売らない店にみる消費行動、ショールーミングとウェブルーミング |
2 | 消費者行動とデジタル-Ⅱ ~CXとSNS、ファンベース、カスタマージャーニー |
3 | 消費者対話とコミュニティ-Ⅰ ~物欲から「コミュ欲」へ、AISAS、ULSSASからSAUSEへ |
4 | 消費者対話とコミュニティ-Ⅱ ~消費は「競争」から「共創」の時代へ =ネスレ、レゴ等にみる「共創」マーケティング事例 |
5 | 消費者欲求と五感-Ⅰ ~なぜ人は「無意識」下で操られてしまうのか? =香り、色、音、アイトラッキング、「エモい」とASMR効果 |
6 | 消費者欲求と五感-Ⅱ =資生堂、ベネッセ等にみる表情(感情)認識AIのいま |
7 | 消費者思考とデジタル-Ⅰ ~メタバース、エヴァンジェリストのいま、今後 =ナイキ、サンリオ等にみるコミュニティ形成とデジタル価値 |
8 | 消費者思考とデジタル-Ⅱ ~AI、デジタルマーケティングのグローバル実例 =元Google&楽天執行役員・尾原和啓氏によるAI戦略デザイン【ゲスト講師―1予定】 |
9 | 消費者感情とSDGs-Ⅰ ~なぜSDGsは「消費者感情」を変えるのか? =メルカリ等にみるイミ消費とシェアリングエコノミー |
10 | 消費者感情とSDGs-Ⅱ =オイシックス、サントリーウェルネス等にみるCSVとパーパス経営 |
11 | 消費イノベーションと組織-Ⅰ ~なぜDXが消費イノベーションをもたらすのか? =コロナが変えたDXとデザイン思考、イノベーション曲線 |
12 | 消費イノベーションと組織-Ⅱ =元ドコモ・ヘルスケア社長・竹林一氏による「ひとりイノベーション」【ゲスト講師―2予定】 |
13 | 総括と課題発表-Ⅰ |
14 | 総括と課題発表-Ⅱ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
期中レポート(2回程度)、最終レポート(1回)など、授業時間外の学習については、必要に応じて別途指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業内ディスカッション(30%) 授業内プレゼンテーション(20%) 期中レポート(2回程度)(20%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 田中洋 | 『消費者行動論』 | 中央経済社 | 2015 | 9784502126512 |
2 | 尾原和啓 | 『プロセスエコノミー』 | 幻冬舎 | 2021 | 9784344038332 |
3 | 竹林一 | 『たった1人からはじめるイノベーション入門』 | 日本実業出版社 | 2021 | 9784534058973 |
4 | 望月智之 | 『2025年、人は「買い物」をしなくなる』 | クロスメディア・パブリッシング | 2019 | 9784295403432 |
5 | フィリップ・コトラーほか | 『コトラーのマーケティング5.0』 | 朝日新聞出版 | 2022 | 9784022518187 |
その他 (Others) | |||||
テキストは必ずしも全てを購入いただく必要はありませんが、授業に向けて読んでおくことで、より理解が深まると考えます。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 牛窪恵 | 『若者たちのニューノーマル』 | 日経BP | 2020 | 9784532264499 |
2 | 中野崇 | 『マーケティングリサーチとデータ分析の基本』 | すばる舎 | 2018 | 9784822257958 |
3 | 名和高司 | 『パーパス経営』 | 東洋経済新報社 | 2021 | 9784492534366 |
4 | 宮下雄治 | 『マーケティングDX』 | すばる舎 | 2022 | 9784799110379 |
5 | 足立光/西口一希 | 『アフターコロナのマーケティング戦略』 | ダイヤモンド社 | 2020 | 9784478111611 |
6 | 田中道昭 / 牛窪恵 | 『なぜ女はメルカリに、男はヤフオクに惹かれるのか? 』 | 光文社 | 2019 | 9784334044275 |
その他 (Others) | |||||
参考文献は、関心のある文献だけでも手に取ることを推奨します。 |
「消費者行動論1」より多少高度ですが、前半で基本も含めて学ぶため、専門知識は不要です。また「消費者行動論1」から連続しての受講は必須ではありませんが、1、2を続けて受講されることをお薦めします。
PC、Zoom受講用回線(wi-fi)及びイヤホン(またはヘッドホン)等、課題提出用パワーポイントまたはワード等(ソフトウェア)
※マーケティング会社・インフィニティ(牛窪恵)
http://www.hachinoji.com/
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。