日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
ビジネスデザイン研究科/Graduate School of Business AdministrationGraduate School of Business Administration |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VL790/VL790VL790 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期2/Spring Semester2Spring Semester2 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水G5・1203/Wed.G5・1203 Wed.G5・1203, 水G6・1203/Wed.G6・1203, Wed.G6・1203 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
BDS5400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
寄附講座 (株)博報堂 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VL790 |
The concept of 'branding' is increasingly vital in today's business landscape. Yet, there is a common misconception and lack of understanding regarding the essence of a brand and its design. This course offers a systematic approach to understanding the fundamental concepts and key elements crucial for effective branding. Additionally, students will gain practical experience in the process of brand design through a series of exercises.
The course will blend online lectures with interactive workshop-style exercises. This approach is designed to teach students the foundational steps in brand creation, ensuring a comprehensive understanding of the brand development process. The first session and the last three sessions will be conducted as in-person classes. The second to fourth sessions are scheduled to be online classes.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
現代のビジネスにおいて「ブランド」の重要性はますます高まっている。ブランドデザインは単なるデザイン作業ではなく、ビジネスマネジメント全領域にわたる重要な概念に変化してきている。
しかしながら、こうしたブランド及びブランドデザインの概念は誤解されやすく、適切に理解されていないことが多い。
本授業においては、ブランドの基本概念とそのつくり方に関連する不可欠な諸要素について体系的に学ぶとともに、演習を通じてブランドデザインのプロセスを体験する。
The concept of 'branding' is increasingly vital in today's business landscape. Yet, there is a common misconception and lack of understanding regarding the essence of a brand and its design. This course offers a systematic approach to understanding the fundamental concepts and key elements crucial for effective branding. Additionally, students will gain practical experience in the process of brand design through a series of exercises.
ビジネス全般に影響を与えるブランドの作り方の基本フロー(ブランドデザイン)を習得することを目的に、オンラインによる講義とワークショップ型の演習を組み合わせて実施する。
The course will blend online lectures with interactive workshop-style exercises. This approach is designed to teach students the foundational steps in brand creation, ensuring a comprehensive understanding of the brand development process. The first session and the last three sessions will be conducted as in-person classes. The second to fourth sessions are scheduled to be online classes.
1 | ブランドとブランドデザインの基礎:ブランド概論(イントロダクション) |
2 | ブランドとブランドデザインの基礎:ブランド・トランスフォーメーション(BX) |
3 | ブランドデザインの重要要素①:パーパスのトランスフォーメーション |
4 | ブランドデザインの重要要素②:ビジネスプロセスのトランスフォーメーション |
5 | ブランドデザインの重要要素③:商品・サービスのトランスフォーメーション |
6 | ブランドデザインの重要要素④:コミュニケーションのトランスフォーメーション |
7 | ブランドデザインの重要要素⑤:コミュニティのトランスフォーメーション |
8 | ブランドデザインの重要要素⑥:組織・人材のトランスフォーメーション |
9 | まとめと振り返り:各重要要素の有機的連携、ブランドという「エコシステム」 |
10 | 共創型ワーク体験①:ブランドデザイン実習 |
11 | 共創型ワーク体験②:ブランドデザイン実習 |
12 | 共創型ワーク体験③:プレゼンテーション作成 |
13 | 共創型ワーク体験④:最終プレゼンテーション実習 |
14 | プレゼンテーション講評と全体ラップアップ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・前半ではレポート課題が課されます。
・後判では、演習および最終プレゼンテーション実習のためのグループワークや準備を伴います
・具体的な内容については、学期中に別途指示します
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席および授業・演習ヘの貢献(40%) レポート・課題・リアクションペーパー(40%) 最終プレゼンテーション課題(20%) |
備考 (Notes) | ||
本授業は参加演習型授業のため4回以上の欠席がある場合は単位修得不可となります |
なし/None
オンライン、対面を組み合わせての実施を想定しています。
本講義全7回(14コマ)の内、1回目(初日)のイントロダクションと最後の3回分(5回目~7回目)の実習ワークは対面、2回目~4回目の座学講義はオンラインを想定。
なお、講義形式が変更になることも想定しておいてください。
本科目は、5年以上の実務経験を有する実務家教員による授業であり、全授業回数の50%以上がディスカッションなど双方向形式の授業によって運営されます。