日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM311/VM311VM311 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(コミュニティマネジメント論) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
ハイフレックス/HyFlexHyFlex |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月6・7151/Mon.6・7151 Mon.6・7151 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS5310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VM311 |
What does "community" mean in modern society and what are the possibilities? On the other hand, while privacy and self-responsibility are emphasized, what do we need to build a "community"? What do we need to continue and develop without becoming an inner circle? We will consider the meaning of community in the future society and how to build and operate it.
What ideas, mechanisms, methods, and tools will be needed to build and operate "communities" in future society?
In communities and workplaces in the past, people who belonged to them were aware that they were members of the community and acted accordingly. However, with today's diverse values and lifestyles, even in the same region or workplace, the awareness of being a member of a community is weak, and the way of involvement varies, and there are many cases where people choose not to participate. Under such circumstances, even if a community development group or NPO calls for responsibility, participation, and action as a member of the community, there are few participants and participation tends to be limited to experts and people with a high awareness of community. What kind of community management skills are needed for future social activities and businesses? We will think about the practical methods.
In this course, students will think about what community building is in society in the future, conduct case analyses, and plan tools to enhance the effectiveness of community management by themselves. Based on this, students will consider what is required for the connection between people and people in modern society and the rebuilding of communities from a practical perspective.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
現代社会において「コミュニティ」には、どのような意味と可能性があるのか? プライバシーと自己責任が重視される中で、「コミュニティ」を構築するには何が必要なのか?コミュニティ活動を活性化し、継続し発展するには何が必要なのか?そして、個人が社会を良くするために、どのようにコミュニティの力を活かしていく必要があるのか? これからの社会におけるコミュニティの意義と構築、運営の方法を考える。
What does "community" mean in modern society and what are the possibilities? On the other hand, while privacy and self-responsibility are emphasized, what do we need to build a "community"? What do we need to continue and develop without becoming an inner circle? We will consider the meaning of community in the future society and how to build and operate it.
これからの社会で「コミュニティ」を構築し、運営していくには、どのような発想,仕組み,手法,ツールが必要なのだろう?
かつての地域社会や職場では,そこに属する人は共同体の一員であると自覚し,行動していた。しかし,価値観もライフスタイルも多様化した現代では,同じ地域や職場であっても共同体の一員という自覚は弱く,関わり方もまちまちで,参加しないことを選ぶ場合も少なくない。そのような中で,まちづくり団体やNPOが,コミュニティの一員としての責任,参加,行動を呼びかけても,参画者は広がらず、専門家や意識の高い層に参加が限られてしまいがちだ。これからの社会活動やビジネスにおいて、どのようなコミュニティ・マネジメントの力が必要なのか。実践手法を考える。
本授業では,これからの社会におけるコミュニティづくりとは何かを考え,受講者が自ら事例分析を行い,コミュニティ・マネジメントの効果を高めるツールの企画に取り組む。それを踏まえて,現代社会における人と人のつながりやコミュニティの再構築に何が求められているのかを実践的に考察していく。
What ideas, mechanisms, methods, and tools will be needed to build and operate "communities" in future society?
In communities and workplaces in the past, people who belonged to them were aware that they were members of the community and acted accordingly. However, with today's diverse values and lifestyles, even in the same region or workplace, the awareness of being a member of a community is weak, and the way of involvement varies, and there are many cases where people choose not to participate. Under such circumstances, even if a community development group or NPO calls for responsibility, participation, and action as a member of the community, there are few participants and participation tends to be limited to experts and people with a high awareness of community. What kind of community management skills are needed for future social activities and businesses? We will think about the practical methods.
In this course, students will think about what community building is in society in the future, conduct case analyses, and plan tools to enhance the effectiveness of community management by themselves. Based on this, students will consider what is required for the connection between people and people in modern society and the rebuilding of communities from a practical perspective.
1 | イントロダクション(現代社会におけるコミュニティを考える視点を整理し、授業の概要と実施内容について解説する) |
2 | コミュニティが成立するための条件と条件を整える方法を学ぶ |
3 | 社会起業家とコミュニティの相互に影響を与え合う関係を考える |
4 | 千代田区、文京区などの都心エリアにおけるコミュニティの課題と再構築の方法を考える |
5 | 受講生による事例分析の発表と討議 |
6 | 受講生による事例分析の発表と討議 |
7 | 受講生による事例分析の発表と討議 |
8 | 受講生による事例分析の発表と討議 |
9 | 受講生による事例分析の発表と討議 |
10 | 受講生による事例分析の発表と討議 |
11 | 社会変化を起こすために人々の力を持ち寄るには何が必要か考える |
12 | コレクティブ・インパクトを生み出す多様な主体の協働について考える |
13 | 日本社会におけるコミュニティの現状とそれを生み出した歴史的背景を考える |
14 | これからの社会に求められるコミュニティ・マネジメントの手法を考える |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
受講生は自分の関わっている・関心のあるコミュニティの事例分析を行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業内のリアクションペーパーの内容(25%) 授業内でのワークへの参画(35%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特定の教科書は利用しない |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Peter Block | Community: The Structure of Belonging | Berrett-Koehler Pub | 2008 | |
2 | 広石拓司 | 専門家主導から住民主体へ | エンパブリック | 2020 | |
3 | 佐藤真久・広石拓司 | ソーシャルプロジェクトを成功に導く12のステップ | みくに出版 | 2018 | |
4 | SSRI Japan | これからの「社会の変え方」を探しに行こう。 | 英知出版 | 2021 |
講師の会社のホームページ http://empublic.jp
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。