日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM352/VM352VM352 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(アフリカ地域研究) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は7253教室の利用可 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木6・/Thu.6・ Thu.6・ |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS5310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VM352 |
This course aims to give students a comprehensive understanding of the social and cultural context of Africa from diverse themes. In particular, we will place importance on the perspectives of knowing different values and understanding different cultures. Trough above, students will seek pluralistic understanding on social design.
Modern African society is in the midst of turmoil and at the same time occupies an important position in the world. In the next 100 years, it is estimated that the population of the African continent will account for 40% of the world's population, and the focus on African society is expected to increase further. Therefore, this course teaches themes such as ecological environment, ethnicity, history, language, family, religion, livelihood, and food culture to understand African society comprehensively.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
本講義では、アフリカの社会文化について、多様なテーマから総合的に理解することを目標とします。特に、市場や資源供給地として注目されがちなアフリカ地域ですが、アフリカ各地の価値観や地域性を知り、異文化を捉えなおす姿勢を重要とします。
This course aims to give students a comprehensive understanding of the social and cultural context of Africa from diverse themes. In particular, we will place importance on the perspectives of knowing different values and understanding different cultures. Trough above, students will seek pluralistic understanding on social design.
現代のアフリカ社会はウクライナ紛争の波及や前世紀までの諸問題の波及をうけ、激動の渦中にあります。同時に、市場や資源供給地として昨今の世界情勢のなか重要な地位を占めています。また今後100年のうちに、アフリカ大陸の人口は世界人口のうち4割を占めると推計され、アフリカ社会への注目はますます高まるものと考えられます。そのため、生態環境、民族、歴史、言語、家族、宗教、生業、食文化等のテーマごとに学び、アフリカ社会を総合的に理解する講義内容となっています。
Modern African society is in the midst of turmoil and at the same time occupies an important position in the world. In the next 100 years, it is estimated that the population of the African continent will account for 40% of the world's population, and the focus on African society is expected to increase further. Therefore, this course teaches themes such as ecological environment, ethnicity, history, language, family, religion, livelihood, and food culture to understand African society comprehensively.
1 | アフリカの社会文化とグローバル化 |
2 | 生態と地理から捉える「資源供給地」 |
3 | 10億人市場を歴史から再考する |
4 | 政治経済は安定したか |
5 | アフリカ開発援助と社会福祉 |
6 | 自然保護と観光産業 |
7 | 古くから他地域と交流した食文化 |
8 | 宗教生活 |
9 | ポピュラーアート |
10 | ジェンダー、結婚と家族 |
11 | 紛争・難民 |
12 | 教育は充実してきたのか |
13 | 公衆衛生と医療 |
14 | 総論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・テキストはかならず事前に読むこと
・受講生の人数や希望、講師との相談によって、授業計画・内容を若干変更することがある
・必要に応じて資料を作成することを求める
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
講義での取り組み等(50%) 発表・議論(50%) |
備考 (Notes) | ||
全回オンラインで実施します |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 松田素二 | アフリカ社会を学ぶ人のために | 世界思想社 | 2014 | 9784790716167 |
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。