日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM367/VM367VM367 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(メディア研究方法論) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
ハイフレックス/HyFlexHyFlex |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
【夏季集中講義日程】8月1日(木)2~6限、8月2日(金)2~6限、8月5日(月)2~5限 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
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単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS5310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VM367 |
"The objectives of the course are: (1)To reevaluate the fundamental nature of various media and deepen understanding of the underlying logic. (2)In contemporary society, to consider what kind of media functions are desirable and how to achieve them. To develop a vision by redefining the concept of media. (3)To raise awareness of one's own methods of expression."
"What is media? In recent years, especially since the 21st century, many might think of various online media in addition to traditional forms like newspapers, television, and magazines. Media serves as a 'medium' connecting people to people and individuals to society. However, in contemporary times, instead of fostering connections, it sometimes becomes a source of division.
We will examine the nature of 'media' during the era when the desires of the masses exploded through the media, primarily from the late 19th century to the 21st century. The emergence of media has altered people's perspectives, and simultaneously, the unconscious desires of the masses, through media, have been shaping society. What can we learn from this intricate relationship, and how should we respond?
Conscious of methodologies such as sociology, philosophy, AI social theory, semiotics, and representation culture theory, we will explore the possibilities of media in contemporary society. Simultaneously, we will delve into enhancing the potential for effective expression in society."
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
(1)様々なメディアの基本的な性質を捉え直し、その背後にある論理への理解を深めること。(2)現代社会にあって、どのようなメディアをどう機能させることが望ましいのか?メディアの定義を更新することでビジョンを持つ。そして、(3)自らの表現の手法についても意識を高める。
"The objectives of the course are: (1)To reevaluate the fundamental nature of various media and deepen understanding of the underlying logic. (2)In contemporary society, to consider what kind of media functions are desirable and how to achieve them. To develop a vision by redefining the concept of media. (3)To raise awareness of one's own methods of expression."
メディアとは何か?新聞、テレビ、週刊誌…、21世紀以降、近年では様々なネットメディアを思い浮かべる方も多いでしょう。「媒体」として、人と人、人と社会とをつなぐメディア。しかし現代では、時につなぐどころか、むしろ分断を招くものとなってしまうことも少なくありません。19世紀末以降、主として20世紀から21世紀へ、大衆の欲望がメディアを通して爆発した時代の「メディア」のありようを考察します。メディアの出現が人々のものの見方を変え、また同時に、大衆の欲望が無意識が、メディアを社会を変えていく…。そのあざなえる縄のような関係性から何を学び、どう対応していくべきなのでしょうか?社会学、哲学、AI社会論、記号論、表象文化論などの方法論を意識しつつ、現代社会にあってメディアの可能性を考えると同時に、社会で有効な表現の可能性を高めていくことについても探究します。
"What is media? In recent years, especially since the 21st century, many might think of various online media in addition to traditional forms like newspapers, television, and magazines. Media serves as a 'medium' connecting people to people and individuals to society. However, in contemporary times, instead of fostering connections, it sometimes becomes a source of division.
We will examine the nature of 'media' during the era when the desires of the masses exploded through the media, primarily from the late 19th century to the 21st century. The emergence of media has altered people's perspectives, and simultaneously, the unconscious desires of the masses, through media, have been shaping society. What can we learn from this intricate relationship, and how should we respond?
Conscious of methodologies such as sociology, philosophy, AI social theory, semiotics, and representation culture theory, we will explore the possibilities of media in contemporary society. Simultaneously, we will delve into enhancing the potential for effective expression in society."
1 | イントロダクション 言葉で、映像で、社会を「切りとる」ということ |
2 | 表象文化論⓵ 新聞、映画、テレビ、ネットの誕生…メディアが社会の読み方を変える |
3 | 表象文化論② 現前性とは? ヌーベルヴァーグが問いかけたものとは? |
4 | AI社会論⓵ 人間を模倣する「メディア」AIの意識と倫理 |
5 | AI社会論②「心はどこにあるのか?」AIの自律と進化~デネット他~ |
6 | 時代と哲学⓵ マルクス・ガブリエル「新実在論」が問うもの |
7 | 時代と哲学② 実存から構造へ、ポスト構造主義へ 思想とメディア |
8 | メディアの社会学⓵ 大衆の欲望が爆発した時代の力学 |
9 | メディアの社会学② ニクラス・ルーマンの問題提起 |
10 | メディアの現在、過去、未来を考える~ゲーム/メタバースの時代に~ |
11 | 課題発表⓵ |
12 | 課題発表② |
13 | ディスカッション |
14 | まとめ 21世紀型社会の中でのメディアとは? |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
土日を挟み3日間の集中講義である為、週末に課題を提示し、週明け発表してもらい、討議を行う予定です。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
講義内での小レポート/報告(30%) 講義内での討議への参加(40%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 丸山俊一+NHK取材班 | AI以後 | NHK出版新書 | 2019 | |
2 | 丸山俊一+NHK制作班 | マルクス・ガブリエル欲望の時代を哲学する | NHK出版新書 | 2018 |
様々なメディアに対する、日常的な、基礎的な関心。
講義の際にパソコンを携帯くださればありがたく存じます。
最初に受講生の志向性、背景などを確かめ、講義のテーマ、内容、素材など、柔軟に対応していきたいと思います。
土日を挟み3日間の集中講義です。週末に課題を提示し週明け発表してもらうなど、週末を挟んだ短期のスケジュールであることを学習効果を高める為に利用したいと考えています。
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。