日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM474/VM474VM474 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(メディアと政治・世論) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
ハイフレックス/HyFlexHyFlex |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土2・4253/Sat.2・4253 Sat.2・4253 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS5410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VM474 |
We try to understand the significance of key issues of politics and diplomacy from a broad perspective on new topics. For example, in the field of diplomacy and security, current affairs related to the United States, China, Russia, Ukraine, Middle East, North Korea, South Korea, etc. will be taken up, and we will look into the background as well as future developments. While analyzing the tone of major newspapers, we will exchange views on the role of the media in our democratic society and the influential power of public opinion.
(1) We compare the reports and editorials of major newspapers that cover current meaningful events. Students will get to know the tendency of each newspaper, which is different not only among newspapers but also on different pages of the same newspaper. Let’s analyze and exchange opinions on the background of each tone.
(2) Briefing the basic knowledge is available to understand complicated policies such as foreign policy and security, in line with specific examples.
(3) There are various practical limitations and errors in the news. We will examine the reality of the press club system, off-the-record interviews, deadlines, costs, prohibited terms, and company management positions, etc. and consider examples of their influence on the news.
(4) We will explain the basic knowledge of newspaper production such as the facts of each site from data collection by reporters to the production of pages, the characteristics and issues of Japanese newspapers compared with foreign newspapers.
(5) The classes will emphasize discussion and individual presentations. Students will select themes respectively, summarize the issues, present them, and ask questions and give answers. We will have debates while respecting each other's beliefs and positions.
(6) At the end of the course, each student will write a short editorial and present it, and make it into a report. At that time, comments on writing skill will be available in light of specific examples.
(7) The lecturer or presenter will prepare and distribute files and copies of materials that would be necessary for discussion, such as editorials and articles.
(8) We may plan supplementary lectures in the fields related to this subject such as politics, security, etc.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
政治,外交の新しい話題を取り上げつつ,広い視野の中で問題点を理解する。たとえば外交・安全保障の分野では米国,中国,ロシア,ウクライナ, 中東, 北朝鮮,韓国などと関連する時事問題を取り上げ,背景や今後の展開について考える。主要紙の論調を分析しながら,民主主義社会におけるメディアの役割,世論の影響について意見交換する。
We try to understand the significance of key issues of politics and diplomacy from a broad perspective on new topics. For example, in the field of diplomacy and security, current affairs related to the United States, China, Russia, Ukraine, Middle East, North Korea, South Korea, etc. will be taken up, and we will look into the background as well as future developments. While analyzing the tone of major newspapers, we will exchange views on the role of the media in our democratic society and the influential power of public opinion.
(1)主要な時事問題を伝える各紙の報道,社説を比較する。紙面の傾向は,新聞各紙の間だけでなく,同じ新聞の各面の間でも違いがある実態を知る。それぞれの論調の背景などを考察し, 意見交換する。
(2)外交・安保など硬派の政策の理解に必要な基礎知識を,具体例に即して解説する。
(3)報道にはさまざまな現実的な制約や、過誤もある。記者クラブ制,オフレコ取材,締め切り時間,コスト,禁止用語,社の経営上の立場などの実態と, 報道への影響の例を検証する。
(4)記者の取材から紙面の製作に至る各現場の実情や,海外の新聞と比べた日本の新聞の特性,課題など新聞製作の基礎知識について,必要に応じて解説する。
(5)授業は討論,個人発表に重点を置く。受講生が順次それぞれテーマを選び,論点をまとめて発表,質疑応答する形式を中心とする。討論は互いの信条,立場を尊重しつつ展開する。
(6)期末には受講生が順次それぞれ小論文を書いて発表し,これをレポートとする。その際,文章論について具体例に沿って解説する。
(7)社説や記事など,討論に必要な資料は講師または発表者がファイルやコピーを用意し,配布する。
(8)政治,安全保障など,本科目と関連する分野について,補足的な講義を企画する可能性がある。
(1) We compare the reports and editorials of major newspapers that cover current meaningful events. Students will get to know the tendency of each newspaper, which is different not only among newspapers but also on different pages of the same newspaper. Let’s analyze and exchange opinions on the background of each tone.
(2) Briefing the basic knowledge is available to understand complicated policies such as foreign policy and security, in line with specific examples.
(3) There are various practical limitations and errors in the news. We will examine the reality of the press club system, off-the-record interviews, deadlines, costs, prohibited terms, and company management positions, etc. and consider examples of their influence on the news.
(4) We will explain the basic knowledge of newspaper production such as the facts of each site from data collection by reporters to the production of pages, the characteristics and issues of Japanese newspapers compared with foreign newspapers.
(5) The classes will emphasize discussion and individual presentations. Students will select themes respectively, summarize the issues, present them, and ask questions and give answers. We will have debates while respecting each other's beliefs and positions.
(6) At the end of the course, each student will write a short editorial and present it, and make it into a report. At that time, comments on writing skill will be available in light of specific examples.
(7) The lecturer or presenter will prepare and distribute files and copies of materials that would be necessary for discussion, such as editorials and articles.
(8) We may plan supplementary lectures in the fields related to this subject such as politics, security, etc.
1 | ガイダンス。自己紹介の後,講義の目標と内容を説明し,学生らの質問に答える。 |
2 | 講義と質疑応答,意見交換。テーマは,直近の時事問題から選ぶ。昨年は岸田首相のウクライナ訪問を取り上げ, その意義について日本外交の理念, 日本の内政への影響などの観点から考え,外交と内政・世論が密接に絡み合うことを再認識した。 |
3 | 講義と質疑応答,意見交換。昨年は,国際刑事裁判所(ICC)に焦点を当て, ロシアのプーチン大統領らの戦争犯罪を追及する国際刑事司法の役割について分析した。 |
4 | 講義と質疑応答,意見交換。昨年は北朝鮮の核・ミサイル開発, 拉致問題について知識を深め, これらの問題が日朝関係に及ぼす影響と今後の課題を考察した。 |
5 | 講義と質疑応答,意見交換。昨年は,日本の政府開発援助(ODA)の意義,現状,安全保障政策との関連,今後の方向などについて分析した。 日本自身,戦後復興でODAの助けを借りた経緯も再認識した。 |
6 | 補足的な講義。昨年は英王立防衛安保研(RUSI)の秋元千明特別代表を教室に招き,ウクライナの軍事情勢や,地政学的な位置づけなどをめぐって最新の未公開映像で学び,自由に質疑応答した。 |
7 | 講義と質疑応答,意見交換。昨年は2024年の大統領選を控えた米国の政治情勢を取り上げ,米中関係や日米関係など外交への影響を分析した。 |
8 | 講義と質疑応答,意見交換。昨年は「中国」をテーマとして,G7各国が広島サミットで対中政策を「デカップリング」から「デリスキング」に修正した背景などについて考えた。 |
9 | 講義と質疑応答,意見交換。昨年は日韓関係をめぐり,改善に至った経緯や背景,今後の課題などを分析した。 |
10 | 講義と質疑応答,意見交換。昨年は台湾情勢を取り上げ,両岸関係をめぐる台湾世論について学びつつ,2024年総統選を展望した。 台湾情勢の展開に日本がどう備えるべきか,その課題も考えた。 |
11 | 講義と質疑応答,意見交換。昨年は日本の防衛政策をめぐり,「反撃能力」の意味合いや,国産装備品の輸出問題,国内防衛産業の状況など,防衛力整備の直近の課題について分析した。 |
12 | 講義と質疑応答,意見交換。昨年は「インド」に焦点を当てて,人口増に伴う経済成長の可能性,国内の複雑な社会構造,独自の外交政策などについて分析した。 |
13 | 受講生による小論文発表と意見交換。講師は関連情報や基礎知識,文章論を解説する。 |
14 | 受講生による小論文発表と意見交換。講師は関連情報や基礎知識,文章論を解説する。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
教科書は指定しない。日常的に新聞などが報じる政治・外交ニュースや関連の社説,評論などを教材とする。講義で用いるニュース,記事があれば,随時,配布または連絡する。受講者の発表に際しては,先端的な話題をめぐり,まず主要2紙の社説の比較を推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業に出席して発言、討論、発表する姿勢(60%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。