日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM525/VM525VM525 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(コミュニティデザイン学方法論3A) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
ハイフレックス/HyFlexHyFlex |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土5・1201/Sat.5・1201 Sat.5・1201 |
単位/ CreditCredit |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS6010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VM525 |
Based on their own awareness of the issue, each student will decide their research theme and research process independently, and will deepen their research on a daily basis based on the advice of faculty members. The goal is to write up the research results in an academic paper, bring to society the student's problem-awareness, and reach a place where it can be shared with others.
[M1] Through each piece of work, students will learn the basics of thinking and methods to create academic research and academic papers, and clearly express the location of problems, the research purpose, hypotheses, and research methods, etc. in their research themes. When exploring research themes, students should focus on carefully examining social concepts, precedents, and their idea of common sense and "normality". In addition, the basic policy of the course is to regularly prepare for academic paper writing from an early stage by repeating the training of expressing ideas and writing text on a daily basis.
[M2] Document the progress of research (new findings and issues, etc. obtained in the course of the research) and make a presentation. Students will repeat discussions with faculty and seminar members to gradually deepen the research. Students will examine the preceding research deeply from both theory and practice, and proceed with research and writing systematically.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
各々が自らの問題意識に基づいて研究テーマと研究工程を主体的に定め、教員の助言のもと、日々研究を深めていく。研究成果を論文にまとめ、個人の問題意識を世に問い、他者と共有できるところまで到達することを目標とする。
Based on their own awareness of the issue, each student will decide their research theme and research process independently, and will deepen their research on a daily basis based on the advice of faculty members. The goal is to write up the research results in an academic paper, bring to society the student's problem-awareness, and reach a place where it can be shared with others.
【M1】毎回のテーマを設定し、学術研究・学術論文の思考や作法の基礎習得を目指して、自身の研究テーマにおける問題の所在や研究目的、仮説、研究方法等を言語化する。研究テーマを掘り下げるにあたっては、社会通念や前例、自身が考える常識や「普通」について注意深く検証することを重視する。また、日頃から言語化・文章化の訓練を重ね、早い段階から着実に論文執筆の準備を行うことを基本的な方針とする。毎回、ゼミ生によるミニ発表も行う。
【M2】研究の進捗(研究の過程で新たに得た知見や課題等)を文書化して発表を行う。教員およびゼミメンバーと討論を重ね、各々の研究を段階的に深めていく。理論と実践の両面から先行研究を深く検討するとともに、調査、執筆を計画的に進める。毎回、ゼミ生によるミニ発表も行う。
[M1] Through each piece of work, students will learn the basics of thinking and methods to create academic research and academic papers, and clearly express the location of problems, the research purpose, hypotheses, and research methods, etc. in their research themes. When exploring research themes, students should focus on carefully examining social concepts, precedents, and their idea of common sense and "normality". In addition, the basic policy of the course is to regularly prepare for academic paper writing from an early stage by repeating the training of expressing ideas and writing text on a daily basis.
[M2] Document the progress of research (new findings and issues, etc. obtained in the course of the research) and make a presentation. Students will repeat discussions with faculty and seminar members to gradually deepen the research. Students will examine the preceding research deeply from both theory and practice, and proceed with research and writing systematically.
1 | 初回ガイダンス、各々の関心領域、研究テーマ発表 |
2 | 学術論文の構造/章立て、研究(論文)のタイプ |
3 | 研究背景と目的、リサーチクエスチョン、仮説の設定、研究の方法① |
4 | 研究背景と目的、リサーチクエスチョン、仮説の設定、研究の方法② |
5 | 先行研究とは、先行研究の探し方、先行研究の検討① |
6 | 先行研究とは、先行研究の探し方、先行研究の検討② |
7 | 研究状況報告会レジュメ確認① |
8 | 研究状況報告会レジュメ確認② |
9 | 調査方法の選択と設計① |
10 | 調査方法の選択と設計② |
11 | 研究状況報告会発表リハーサル |
12 | 報告会振り返り、研究テーマの探索(新聞データベースの活用) |
13 | 用語の定義 |
14 | 春学期のまとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業内で指示する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
ゼミでの発表と議論への参加(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 井下千以子 | 思考を鍛えるレポート・論文作成法(第3版) | 慶應義塾大学出版会 | 2021 | 9784766425772 |
その他 (Others) | |||||
テキストは毎回持参のこと。 |
その他 (Others) | |||||
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授業内で紹介する |
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。