日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VV510/VV510VV510 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
紛争・平和研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5・4256/Tue.5・4256 Tue.5・4256 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC6440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
VV510 |
This class will consider how peace can be attained in Asia. To do this we have to understand why peace has failed over the centuries. We have to understand various facets of war.
This class will look at a number of areas related to war in general, such as the definition of war and the philosophy of war. It will also consider nuclear politics. Finally it will analyze the origins of the Korean War as a situation where peace failed and the North Korean situation where peaceful resolution is still possible.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
アジアの平和を考えるには、まず平和の失敗—戦争の起源—を検討することから始まる。この演習は戦争を思想的や歴史的に考慮して、現代の紛争を平和的な解決する方法を検討する。
This class will consider how peace can be attained in Asia. To do this we have to understand why peace has failed over the centuries. We have to understand various facets of war.
この授業は戦争に関して色々な分野を検討する、たとえば戦争の定義、戦争の哲学、平和の定義、核兵器,
と戦争に対しての平和運動。それから平和の失敗として朝鮮戦争を分析して、戦争の可能があるケース、現代北朝鮮の状況も考慮する。
This class will look at a number of areas related to war in general, such as the definition of war and the philosophy of war. It will also consider nuclear politics. Finally it will analyze the origins of the Korean War as a situation where peace failed and the North Korean situation where peaceful resolution is still possible.
1 | 講義の紹介 |
2 | 戦争論と平和論 |
3 | 正しい戦争論 |
4 | 戦争の記憶・記念 |
5 | 戦争と経済 |
6 | 核兵器と戦争抑止 |
7 | 戦争とプロパガンダ |
8 | 反戦争と平和主義の文化 |
9 | 戦争体験 |
10 | 朝鮮戦争I (起源) |
11 | ケース・スタディ:朝鮮戦争II (日本の関係) |
12 | 戦争の防止:北朝鮮問題 |
13 | 日本の「平和憲法」と現代日本政治・社会 |
14 | 最終レポート提出と討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎週の論文を読むこと (Canvas LMSで)
学生は指導する短いオーラルレポート
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
オーラルレポート (2回)(30%) 授業活発的な参加(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
テーマの興味と意見