日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
観光学研究科/Graduate School of TourismGraduate School of Tourism |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
WA588/WA588WA588 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
観光政策の議論過程から学ぶ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1・N336/Tue.1・N336 Tue.1・N336 |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
TRG7200 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
前期と合同 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
WA588 |
By understanding the process of policy making in the 1960s historically, we will gain new perspectives of tourism in the future.
In the 1960s in Japan, a lot of tourism developments was done in many rural areas. As a result, natural environments and cultural heritages were destroyed and the quality of tourism experiences got poor. At that time, the Japanese government asked for advices to university professors. They wrote a report titled as "The nature and future of tourism for the Japanese people" after a lot of discussion.
In this lecture, we will use conference minutes of the discussion and try to understand how specialists thought about tourism in the 1960s.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
1960年代における観光政策の検討過程を理解することで、現代の観光を考えるための視座を得る。
By understanding the process of policy making in the 1960s historically, we will gain new perspectives of tourism in the future.
1960年代、日本ではマスツーリズムの台頭とともに観光開発が盛んに行われていた。その結果、自然や文化財の破壊、観光の質の低下など様々な問題が生じた。当時、日本政府は専門家たちにこれからの観光はどうあるべきか、助言を求めていた。専門家たちは「国民生活における観光の本質とその将来像」というレポートを提出した。そのレポートは、当時の専門家たちによる相当なディスカッションによって取りまとめられたものであり、観光の本質に迫るものである。本講義では、このレポートが作成されるに至った会議議事録を用いて、当時の専門家が観光をどのように捉えようとしていたのかを把握、議論したい。
1960年代当時の日本の観光に関する議論は、現在の観光政策を検討する上でも重要な視点を与えてくれるものである。
なお、この会議議事録は入手困難な貴重なものである。
In the 1960s in Japan, a lot of tourism developments was done in many rural areas. As a result, natural environments and cultural heritages were destroyed and the quality of tourism experiences got poor. At that time, the Japanese government asked for advices to university professors. They wrote a report titled as "The nature and future of tourism for the Japanese people" after a lot of discussion.
In this lecture, we will use conference minutes of the discussion and try to understand how specialists thought about tourism in the 1960s.
1 | イントロダクション、本講義の視座 |
2 | 文献精読・議論 |
3 | 文献精読・議論 |
4 | 文献精読・議論 |
5 | 文献精読・議論 |
6 | 文献精読・議論 |
7 | 文献精読・議論 |
8 | 文献精読・議論 |
9 | 文献精読・議論 |
10 | 文献精読・議論 |
11 | 文献精読・議論 |
12 | 文献精読・議論 |
13 | 文献精読・議論 |
14 | 文献精読・議論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
現代の観光政策の情報を定期的に入手しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(20%) 授業内ディスカッション(80%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内に適宜案内する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内に適宜案内する。 |