日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学研究科/Graduate School of Community and Human ServicesGraduate School of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
WD953/WD953WD953 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
トレーニング科学とコーチング |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月6・/Mon.6・ Mon.6・ |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMH7410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 他研究科履修不可 |
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
WD953 |
Deepen understanding of new findings in sports coaching by reading research papers on sports coaching and training. In addition, students will collect actual data to present at academic conferences and write articles.
Research trends in coaching and training science in sports will be introduced and discussed with students. Students who are involved in sports coaching will report on their coaching practices. The flow of the class will consist of a lecture on training and coaching, reading of a chapter of interest from the textbook, and a presentation on the contents of the chapter. In addition, students will be given advice on data collection, conference presentations, and writing paper.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
スポーツコーチングやトレーニングに関する研究論文等を精読して、スポーツ指導における新しい知見の理解を深める。更に、実際にデータ収集を行い学会発表や論文執筆に結び付ける。
Deepen understanding of new findings in sports coaching by reading research papers on sports coaching and training. In addition, students will collect actual data to present at academic conferences and write articles.
スポーツにおけるコーチングやトレーニング科学についての研究動向について紹介して受講生とディスカッションする。また、スポーツ指導に関わっている受講生は指導実践について報告する。授業の流れとしては、トレーニングやコーチングに関する講義を受けて、テキストの中から興味がある章を決めて文献を読み、内容について発表する。更に、データ収集、学会発表や論文執筆へのアドバイスを行う。
Research trends in coaching and training science in sports will be introduced and discussed with students. Students who are involved in sports coaching will report on their coaching practices. The flow of the class will consist of a lecture on training and coaching, reading of a chapter of interest from the textbook, and a presentation on the contents of the chapter. In addition, students will be given advice on data collection, conference presentations, and writing paper.
1 | コーチング分野に関する文献紹介 |
2 | トレーニング科学分野に関する文献紹介 |
3 | コーチング、トレーニング科学分野の倫理申請について |
4 | 論文抄読会の説明と割り振り |
5 | トレーニング科学講義(筋力トレーニング) |
6 | 課題論文抄読の発表(1) |
7 | トレーニング科学講義(持久力トレーニング) |
8 | 課題論文抄読の発表(2) |
9 | トレーニング科学講義(その他のトレーニング) |
10 | コーチング分野に関する講義 |
11 | 課題論文抄読の発表(3) |
12 | 総説文献発表およびディスカッション(1) |
13 | 総説文献発表およびディスカッション(2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
準備学習や課題の指示は、履修登録完了後にCanvas LMS上で行う。各自が確認して予習すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業における発表(40%) 授業における討論(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
評価方法において前期課程より高度な達成水準を要求する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | David Daniel Lewindon | 『ハイパフォーマンスの科学』 | ナップ | 2018 | 139781450444828 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 沼澤秀雄 | 『サッカーフィットネスの科学』 | 東京電機大学出版 | 1998 | 9784501615802 |