日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション研究科/Graduate School of Intercultural CommunicationGraduate School of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
WV159/WV159WV159 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201教室の利用可。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4・/Tue.4・ Tue.4・ |
単位/ CreditCredit |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC7130 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Grade (Year) RequiredGrade (Year) Required |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ prerequisite regulationsprerequisite regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ course cancellationcourse cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
|
テキスト用コード/ Text CodeText Code |
WV159 |
The purpose of this course is to prepare PhD students to conduct independent research in language and communication studies. Specifically, students will learn to (a) critically evaluate extant literature, (b) formulate research questions, (c) collect data, and (d) publish their findings in the form of academic papers.
Through lectures and hands-on sessions, students will learn basic knowledge and skills required for conducting PhD research in the field of language and communication studies. Topics covered will include validity and reliability, different kinds of scales (ratio, interval, ordinal, and nominal), descriptive statistics (means, variances, standard deviations, kurtosis, and skewness), normal distribution, deviation values, inferential statistics, effect sizes, and reference management and citations.
※Please refer to Japanese Page for details including evaluations, textbooks and others.
博士課程レベルの言語コミュニケーション研究を行う上で必要な知識を習得し、自立した研究者としての基盤を確立することを目指す。具体的には、先行研究を批判的に考察した上で研究テーマを設定し、データを収集、研究成果を論文として発表する能力を養う。
The purpose of this course is to prepare PhD students to conduct independent research in language and communication studies. Specifically, students will learn to (a) critically evaluate extant literature, (b) formulate research questions, (c) collect data, and (d) publish their findings in the form of academic papers.
博士課程レベルの言語コミュニケーション研究を行う上で必要な知識を、講義および演習を通して学ぶ。具体的には、研究計画の立て方、妥当性と信頼性、様々な尺度(比例尺度・間隔尺度・順序尺度・名義尺度)、記述統計(平均、分散、標準偏差、歪度、尖度)、正規分布、偏差値、推測統計、効果量、文献管理と引用等について扱う。
授業は受講生による発表およびディスカッションを中心に進める。発表担当者は担当箇所(各回20ページ程度)の要点をまとめ、発表することが求められる。
Through lectures and hands-on sessions, students will learn basic knowledge and skills required for conducting PhD research in the field of language and communication studies. Topics covered will include validity and reliability, different kinds of scales (ratio, interval, ordinal, and nominal), descriptive statistics (means, variances, standard deviations, kurtosis, and skewness), normal distribution, deviation values, inferential statistics, effect sizes, and reference management and citations.
1 | イントロダクション -Coursework assignment |
2 | 研究計画の立て方 -Choosing a topic |
3 | 妥当性と信頼性 -Research design -Data collection methods |
4 | 記述統計 |
5 | 推測統計 |
6 | Reviewing the literature |
7 | Methodological approach -Types of research design -Sampling -Ethics |
8 | The dissertation proposal -Purpose of the study -Research questions |
9 | Data collection -Modes of data collection |
10 | General writing guidelines -Organization of a dissertation -General requirements of a dissertation |
11 | Writing the literature review -The purpose of the literature review -Organization of the literature review |
12 | Writing the literature review -Sources to include in the review -Critical reading and writing -Referring to the gap in knowledge |
13 | Writing the methodology chapter -The purpose of the methodology chapter -Organization of the methodology chapter |
14 | Summary and conclusions |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
適宜指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) プレゼンテーション(Presentation)(40%) ディスカッション(Discussion)(20%) |
備考 (Notes) | ||
すべての評価方法において, 前期課程より高度な水準を満たすことが求められる。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Lindy Woodrow | Doing a Master's Dissertation in TESOL and Applied Linguistics | Routledge | 2019 | 9781138587298 |
毎週20ページ程度の英語で書かれた専門的な文献を読むことが求められるため、参加者には一定の英語力が必要となる。