日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Arts
Course Code JF216
Theme・Subtitle 人の移動と教育
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EDU6710
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2019年度まで「比較教育学特殊研究」

【Course Objectives】

Along with aiming to acquire and improve their skills of reading academic papers in comparative educational research, students each share their individual research themes.

【Course Contents】

Students will do literature readings in a seminar format.
Each discussion leader, along with summarizing concepts from the literature, conducts an extended survey in advance based on the contents of those readings and reports the results. Along with this report, students continue question-and-answer sessions and carry out discussions.
This academic year aims to continue from the previous year, taking on the issue of “education and colonialism/postcolonialism” from a comparative education perspective. Malini Schueller’s Campaigns of Knowledge (Temple University Press 2019) and Charlie Veric's Children of the Postcolony (Ateneo de Manila University press 2020) are being considered as potential literature.
Students in charge rotate each week, but this might be adjusted depending on the number of students.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 導入
2 文献講読1
3 文献講読2
4 文献講読3
5 文献講読4
6 文献講読5
7 文献講読6
8 文献講読7
9 文献講読8
10 文献講読9
11 文献講読10
12 文献講読11
13 文献講読12
14 文献講読13

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

全員が事前に精読する。各回の担当学生は文献の概要をまとめる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 各回の講読・討論への参加(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

JF215「比較教育学研究1」から継続した内容であり、同科目のテキストの読了部分の続きから開始する。このため同科目を履修していることが望ましい。

【注意事項 / Notice】