日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
コミュニティ福祉学研究科/Graduate School of Community and Human ServicesGraduate School of Community and Human Services |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VD351/VD351VD351 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
新座/NiizaNiiza |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMH5310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度以前入学者対象 |
This course aims to deepen the understanding of the fundamental concepts and key issues in bioethics and environmental ethics, while simultaneously enhancing comprehension through the integration with individual research themes.
After studying the basic concepts of bioethics, environmental ethics, major issues in Japanese, the students read papers related to both of them in English. After that, we discuss materials (in Japanese and English) on practices on sustainable living and discuss key points of bioethics and environmental ethics.
1 | 導入 |
2 | 生命倫理の基礎概念(1) |
3 | 生命倫理の基礎概念(2) |
4 | 生命倫理の主要論点(1) |
5 | 生命倫理の主要論点(2) |
6 | 環境倫理の基礎概念(1) |
7 | 環境倫理の基礎概念(2) |
8 | 環境倫理の主要論点(1) |
9 | 環境倫理の主要論点(2) |
10 | 持続可能な暮らしの実践(1) |
11 | 持続可能な暮らしの実践(2) |
12 | 生命倫理と環境倫理の架橋(1) |
13 | 生命倫理と環境倫理の架橋(2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業毎に課題資料を精読し、レジュメを作成すること
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(40%) 最終レポート(30%) 授業への貢献(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Cheryl Cox Macpherson, 2013, Climate Change is a Bioethics Problem, Bioethics, 27(6). JAMES DWYER, 2009, HOW TO CONNECT BIOETHICS AND ENVIRONMENTAL ETHICS: HEALTH, SUSTAINABILITY, AND JUSTICE, Bioethics, 23(9). Environmental Sustainability and Bioethicsを特集したThe New Bioethics, Volume 26, Issue 2 (2020) |
生命倫理、環境倫理の基礎概念、主要論点の理解を深め、それぞれの研究テーマと関連づけながら理解を深めることを本授業の目標とする。
This course aims to deepen the understanding of the fundamental concepts and key issues in bioethics and environmental ethics, while simultaneously enhancing comprehension through the integration with individual research themes.
生命倫理、環境倫理の基礎概念、主要論点を日本語で学んだ後、その双方に関わる論文(英文)を講読する。その上で持続可能な暮らしに実践についての資料(和文献、英文献)を検討した後に、生命倫理、環境倫理の主要論点について議論する。
After studying the basic concepts of bioethics, environmental ethics, major issues in Japanese, the students read papers related to both of them in English. After that, we discuss materials (in Japanese and English) on practices on sustainable living and discuss key points of bioethics and environmental ethics.
1 | 導入 |
2 | 生命倫理の基礎概念(1) |
3 | 生命倫理の基礎概念(2) |
4 | 生命倫理の主要論点(1) |
5 | 生命倫理の主要論点(2) |
6 | 環境倫理の基礎概念(1) |
7 | 環境倫理の基礎概念(2) |
8 | 環境倫理の主要論点(1) |
9 | 環境倫理の主要論点(2) |
10 | 持続可能な暮らしの実践(1) |
11 | 持続可能な暮らしの実践(2) |
12 | 生命倫理と環境倫理の架橋(1) |
13 | 生命倫理と環境倫理の架橋(2) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業毎に課題資料を精読し、レジュメを作成すること
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
リアクションペーパー(40%) 最終レポート(30%) 授業への貢献(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
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Cheryl Cox Macpherson, 2013, Climate Change is a Bioethics Problem, Bioethics, 27(6). JAMES DWYER, 2009, HOW TO CONNECT BIOETHICS AND ENVIRONMENTAL ETHICS: HEALTH, SUSTAINABILITY, AND JUSTICE, Bioethics, 23(9). Environmental Sustainability and Bioethicsを特集したThe New Bioethics, Volume 26, Issue 2 (2020) |