日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
異文化コミュニケーション学部/College of Intercultural CommunicationCollege of Intercultural Communication |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DM828/DM828DM828 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICC4543 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
履修要項を確認すること。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will further read and discuss relevant issues pertaining to the philosophy of action, etc. They will present their research and complete their thesis.
Based on the readings and discussions accomplished in Advanced Seminar 1 and 2, students will intensify their understanding of how the agent's intention, the understanding of this intention by others, choice, and responsibility are related to each other, as well as related issues of ethics, philosophy of art, religion,, and social problems. Students are required to present their research and to complete their theses.
1 | イントロダクション・休暇中の成果を発表 |
2 | 発表1・ディスカッション |
3 | 発表2・ディスカッション |
4 | 発表3・ディスカッション |
5 | 発表4・ディスカッション |
6 | 発表5・ディスカッション |
7 | 発表6・ディスカッション |
8 | 発表7・ディスカッション |
9 | 発表8・ディスカッション |
10 | 発表9・ディスカッション |
11 | 発表10・ディスカッション |
12 | 発表11・ディスカッション |
13 | 発表12・ディスカッション |
14 | 発表13・ディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業にて指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加・発表・提出物など(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
合否は「卒業研究」の合否と連動する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用するテキストや資料は授業で配布する。2025年度は主に政治とメディア、プロパガンダなどに関する文献をベースとした議論を行う予定。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | G. E. M. アンスコム | 『インテンション』 | 産業図書 | 1984 | |
2 | J. S. ミル | 『自由論』 | 光文社文庫 | 2012 | |
3 | Gray, J. & Smith, G. W. | J. S. Mill's On Liberty in focus | Routledge | 1991 | |
4 | ピーター・ウィンチ | 『倫理と行為』 | 勁草書房 | 1987 | |
5 | Winch, Peter | Ethics and Action | Routledge | 1972 | |
6 | 伊勢田哲治 他 編 | 『生命倫理学と功利主義』 | ナカニシヤ出版 | 2006 | |
7 | Livingston, P | Art and Intention | Oxford University Press | 2005 | |
その他 (Others) | |||||
その他授業で適宜配布・紹介する。 |
自ら設定したテーマについて調査研究を継続し、期限までに成果物を完成させる。
Students will further read and discuss relevant issues pertaining to the philosophy of action, etc. They will present their research and complete their thesis.
専門演習1・2で議論・考察したことをベースに、発話や行為の意味・意図、他者の理解、選択と責任などの諸問題を、倫理・芸術・宗教・社会問題などとの関連でより深く考察していく。参加者は、専門演習1・2を通じて議論してきた内容を取り入れながら、各自で設定した卒業研究のテーマについて発表・ディスカッションを行い、明確な主張と論拠が述べられた論文作成を目指す。(2025年度は主に政治とメディア、プロパガンダなどに関する文献をベースとした議論を行う予定。)
Based on the readings and discussions accomplished in Advanced Seminar 1 and 2, students will intensify their understanding of how the agent's intention, the understanding of this intention by others, choice, and responsibility are related to each other, as well as related issues of ethics, philosophy of art, religion,, and social problems. Students are required to present their research and to complete their theses.
1 | イントロダクション・休暇中の成果を発表 |
2 | 発表1・ディスカッション |
3 | 発表2・ディスカッション |
4 | 発表3・ディスカッション |
5 | 発表4・ディスカッション |
6 | 発表5・ディスカッション |
7 | 発表6・ディスカッション |
8 | 発表7・ディスカッション |
9 | 発表8・ディスカッション |
10 | 発表9・ディスカッション |
11 | 発表10・ディスカッション |
12 | 発表11・ディスカッション |
13 | 発表12・ディスカッション |
14 | 発表13・ディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業にて指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加・発表・提出物など(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
合否は「卒業研究」の合否と連動する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用するテキストや資料は授業で配布する。2025年度は主に政治とメディア、プロパガンダなどに関する文献をベースとした議論を行う予定。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | G. E. M. アンスコム | 『インテンション』 | 産業図書 | 1984 | |
2 | J. S. ミル | 『自由論』 | 光文社文庫 | 2012 | |
3 | Gray, J. & Smith, G. W. | J. S. Mill's On Liberty in focus | Routledge | 1991 | |
4 | ピーター・ウィンチ | 『倫理と行為』 | 勁草書房 | 1987 | |
5 | Winch, Peter | Ethics and Action | Routledge | 1972 | |
6 | 伊勢田哲治 他 編 | 『生命倫理学と功利主義』 | ナカニシヤ出版 | 2006 | |
7 | Livingston, P | Art and Intention | Oxford University Press | 2005 | |
その他 (Others) | |||||
その他授業で適宜配布・紹介する。 |