日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Social Design Studies
Course Code VM115
Theme・Subtitle (宗教と社会デザイン)
Class Format HyFlex
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Fri.6
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SDS5110
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。

【Course Objectives】

(1) To acquire basic knowledge, thinking and reading skills related to religion, society and individuals through Max Weber's "The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism". (2) In order to combine Weber's ideas with "social design", read the texts of Fromm and Frankl and become able to objectively explain and critique them. (3) Based on the above two points, students should acquire the skills to express their opinions independently and persuasively.

【Course Contents】

How is so-called "religion" related to society? The whole course will be divided into the first half and the second half roughly except for the guidance. In the first half, students will learn the method of reading multiple sources on a single subject while learning how to read somewhat difficult text through the explanatory book on Weber's "The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism" which can be said to be essential in thinking about religion and society. In the second half, leading on from this, students will read the texts of Fromm and Frankl, and think about the ideal state of individuals and society through religion.
Students must read the designated texts in advance, listen to the commentary by the lecturer in the classes, ask questions and dialogue, and write brief comments after the classes. By feeding back the comments in the next class and sharing them with all the participants, we hope to make the class a multi-directional and circulatory "place of dialogue" and "community of intellectual inquiry".

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス、見田宗介『社会学入門』a ― 関係の絶対性
2 見田宗介『社会学入門』b ― 魔(呪術・魅力)のない世界
3 大塚久雄『社会科学における人間』a ― 資本主義の精神
4 大塚久雄『社会科学における人間』b ― プロテスタンティズムの倫理
5 討議
6 仲正昌樹『マックス・ウェーバーを読む』a ― 宗教的個人と社会的労働
7 仲正昌樹『マックス・ウェーバーを読む』b ― 神の摂理と資本の蓄積
8 山之内靖『マックス・ヴェーバー入門』a ― 非合理性による合理性
9 山之内靖『マックス・ヴェーバー入門』b ― 不連続性と意図せざる結果
10 討議
11 安田一郎『フロム』a ― 自由からの逃走、権威主義とナチズム
12 安田一郎『フロム』b ― パーソナリティと権威、人道主義的宗教
13 フランクル『夜と霧』a ― 絶望との戦い
14 フランクル『夜と霧』b ― 不正をする権利

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習/指定した文章を読んでおき、自らの興味・疑問を整理しておく。
復習/授業を振り返り、コメントメール(客観+主観)を送る。
次回の授業で扱う箇所についての事前学修、授業後に送付するコメント作成、最終の授業内レポート作成、その他授業内容に関わる自学等によって、授業外に全体で計60時間(各回平均4時間)以上の学修を行うこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 各回の出席とコメント(70%)
授業内レポート(最終コメント)(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
CanvasLMS上にアップする。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

人文系の比較的難解(硬質)な文章を読解し、その内容に関連して自ら思考し、自身の意見を述べる能力。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

対面参加者も、zoom接続可能な機器(ノートパソコン・タブレット)持参が望ましい。

【その他 / Others】

第一回目授業「ガイダンス」にて、授業の方針・進め方を説明します。

【注意事項 / Notice】

本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。