日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会デザイン研究科/Graduate School of Social Design StudiesGraduate School of Social Design Studies |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
VM318/VM318VM318 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
(哲学対話の理論と実践) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
ハイフレックス/HyFlexHyFlex |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水6/Wed.6 Wed.6 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SDS5310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
社会デザイン研究科では、教室での対面授業を基本としながら、同時に遠隔地在住の学生の学びを保証するため、オンラインでも受講できる形で授業を行う。なお、履修者全員の了承が取れた場合には、「対面のみ」もしくは「オンラインのみ」で授業を行うこともある。 |
To learn the basic ideas of philosophical dialogue, to become proficient in it through actual experience, and to improve not only so-called philosophical dialogue but also the “ability to engage in dialogue” in more general terms. Furthermore, to be able to plan, manage, and facilitate philosophical dialogues by oneself.
All participants will repeat the practice of “philosophical dialogue,” and will learn the theory of philosophical dialogue not only as general knowledge but also as their own wisdom. Each session will share a theme, formulate a “question” on that theme, and while everyone cooperates to deepen the question, never forcibly seeking a single correct answer (consensus), but slowly searching for a tentative “answer” (common sense) at that time and place.
Themes for dialogue are listed in the below “Course Schedule, but these are not fixed themes to be covered in each session, and can be changed according to the interests, concerns, and wishes of the participants (in fact, participants are encouraged to actively propose their own themes and questions). In addition, since the lecture format of this course is based on the “HyFlex” format, the dialogue format will change according to the ratio of means of student participation (face-to-face or online), which also means that the content itself will change in this class. By creating the contents of this class with all participants, we would like to consider the methods and meanings of dialogue after online used normally.
1 | ガイダンス:哲学対話とは何か |
2 | 「大学・大学院」 |
3 | 「働く・遊ぶ」 |
4 | 「アイデンティティ」 |
5 | 「結婚・名前」 |
6 | 「対立・争い」 |
7 | 「ジェンダー」 |
8 | 「平等・差別」 |
9 | 「宗教・信仰」 |
10 | 「国家・民族」 |
11 | 「家族・親子」 |
12 | 「幸福・福祉」 |
13 | 「事実と虚偽」 |
14 | 「社会デザイン」 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業前には、次回の授業で扱うテーマの候補をいくつか考え、自ら思考をめぐらせておく。授業後には、授業中に扱ったテーマや問いについて、思考を中断することなく考え続け、それをきっかけに周囲の者と対話し、コメント送付する。各回の授業の後に送付されるコメントは、対話することそのものについての気づきや、対話したテーマについての気づきについて、一週間後や半年後の自分や他者にも伝えたいこと、シェアしたいことを書く。授業時間外に計60時間の学修を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回の出席とコメント(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 河野哲也 他 | 0からはじめる哲学対話 | ひつじ書房 | 2020 | 4823410327 |
2 | 土屋陽介 | 僕らの世界を作りかえる哲学の授業 | 青春出版社 | 2019 | 4413045742 |
3 | 梶谷真司 | 考えるとはどういうことか | 幻冬舎 | 2018 | 4344985141 |
4 | 納富信留 | 対話の技法 | 笠間書院 | 2020 | 4305709325 |
ハイフレックスによる講義形態のため、対面参加者も、zoomに接続可能な機器(ノートパソコン・タブレット)を持参すること。
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。
哲学対話の基本的な考え方を学び、実際に体験することで習熟し、いわゆる哲学対話だけでなく、より一般的な「対話する力」を向上させること。さらに、自身で哲学対話の企画や運営、ファシリテーションが出来るようになること。
To learn the basic ideas of philosophical dialogue, to become proficient in it through actual experience, and to improve not only so-called philosophical dialogue but also the “ability to engage in dialogue” in more general terms. Furthermore, to be able to plan, manage, and facilitate philosophical dialogues by oneself.
参加者全員で「哲学的に対話する」という実践をくり返し、哲学対話の理論を単なる知識としてだけでなく、身体化された知恵として身につける。各回で一つのテーマを共有し、そのテーマについて「問い」を立て、みなで協力し合いその問いを深めつつも、けっして一つの正解(合意)を無理に求めることなく、その時・その場における暫定的な「答え」(共通の意味)をゆっくりと探っていく。
下記の「授業計画」には、対話のテーマが列挙されているが、それらは各回で扱われるテーマとして確定されたものではなく、受講生の興味・関心・希望に応じて変更が可能なものである(むしろ参加者には積極的にテーマや問いを出すことを期待する)。また、当研究科の講義形態が「ハイフレックス」を基本としているため、受講生の参加形態(対面・オンライン)の割合に応じて対話形態も変化することになるが、それは、「対話」をテーマとする本授業ではその内容そのものが変化することでもある。「授業の内容」を、授業参加者全員で作っていくことにより、オンラインが常態化した後の対話の方法や意味についても考えていきたい。
All participants will repeat the practice of “philosophical dialogue,” and will learn the theory of philosophical dialogue not only as general knowledge but also as their own wisdom. Each session will share a theme, formulate a “question” on that theme, and while everyone cooperates to deepen the question, never forcibly seeking a single correct answer (consensus), but slowly searching for a tentative “answer” (common sense) at that time and place.
Themes for dialogue are listed in the below “Course Schedule, but these are not fixed themes to be covered in each session, and can be changed according to the interests, concerns, and wishes of the participants (in fact, participants are encouraged to actively propose their own themes and questions). In addition, since the lecture format of this course is based on the “HyFlex” format, the dialogue format will change according to the ratio of means of student participation (face-to-face or online), which also means that the content itself will change in this class. By creating the contents of this class with all participants, we would like to consider the methods and meanings of dialogue after online used normally.
1 | ガイダンス:哲学対話とは何か |
2 | 「大学・大学院」 |
3 | 「働く・遊ぶ」 |
4 | 「アイデンティティ」 |
5 | 「結婚・名前」 |
6 | 「対立・争い」 |
7 | 「ジェンダー」 |
8 | 「平等・差別」 |
9 | 「宗教・信仰」 |
10 | 「国家・民族」 |
11 | 「家族・親子」 |
12 | 「幸福・福祉」 |
13 | 「事実と虚偽」 |
14 | 「社会デザイン」 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業前には、次回の授業で扱うテーマの候補をいくつか考え、自ら思考をめぐらせておく。授業後には、授業中に扱ったテーマや問いについて、思考を中断することなく考え続け、それをきっかけに周囲の者と対話し、コメント送付する。各回の授業の後に送付されるコメントは、対話することそのものについての気づきや、対話したテーマについての気づきについて、一週間後や半年後の自分や他者にも伝えたいこと、シェアしたいことを書く。授業時間外に計60時間の学修を行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各回の出席とコメント(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 河野哲也 他 | 0からはじめる哲学対話 | ひつじ書房 | 2020 | 4823410327 |
2 | 土屋陽介 | 僕らの世界を作りかえる哲学の授業 | 青春出版社 | 2019 | 4413045742 |
3 | 梶谷真司 | 考えるとはどういうことか | 幻冬舎 | 2018 | 4344985141 |
4 | 納富信留 | 対話の技法 | 笠間書院 | 2020 | 4305709325 |
ハイフレックスによる講義形態のため、対面参加者も、zoomに接続可能な機器(ノートパソコン・タブレット)を持参すること。
本科目は授業回の全てにおいて、理論等学術的な知見を踏まえつつ、担当教員の実務家としての経験、または研究成果を活かし、教員と学生との双方向の討論を重視した実践的な授業とする。学生には、課題の発表や討論など、授業での積極的な参加を期待する。