日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
全学共通科目・全学共通カリキュラム(総合系)/University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses)University-wide Liberal Arts Courses (Comprehensive Courses) |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
FH165/FH165FH165 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
「平和国家」日本の平和思想と平和へのアプローチ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CMP1100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選他/Exceptional Lottery RegistrationExceptional Lottery Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
・To acquire basic knowledge of peace studies and understand the importance of cultural peace in peacebuilding.
・To understand the international politics of postwar Japan and the development of the peace ideology of Japan as a peaceful nation.
・To learn the differences regarding thoughts on peace proposed by the government, political parties, political thinkers, war victims, war criminals, atomic bomb survivors, war bereaved families, etc., and to apply the gained knowledge to build new approaches to peace required in the global society.
After providing basic knowledge about peace studies and explaining the importance of cultural peace and human rights in peacebuilding, this course chronologically outlines thoughts on peace in postwar Japan. The fourteen lectures are based on three axes: (1) Japan’s peace thoughts and political thoughts, (2) issues surrounding anti-nuclear weapon thoughts and actors in them, and (3) reconciliation in history and issues surrounding Yasukuni Shrine. First, the course talks about how “peace” was sought in the era when the Constitution of Japan was enacted, taking democracy into account and renouncing war. It also discusses the discussions in the Peace Study Group, where many intellectuals participated. We will also see how the peace thoughts were related to the political thoughts at that time, considering the inter/intranational situations up to the 1955 regime. Second, the course discusses the approaches to peace taken by different political parties in the era when the anti-nuclear ideology was becoming more and more important. It will also mention the commemoration of Hiroshima and Nagasaki and the peace thoughts proposed by A-bomb survivors. Third, the issues of war memory and reconciliation are to be presented. They are discussed from the perspectives of both war perpetrators and war victims. We will also see the controversies over the Prime Minister’s visit to Yasukuni Shrine and the conflicts between Japan, China, and South Korea concerning how the war history should be perceived. Through all these, we will examine how to build new approaches to peace in the global society.
1 | 「平和」学と平和構築:基礎と体系 |
2 | 日本の平和思想と「平和国家」の自負:日本の平和思想の特徴を理解し、グローバル社会の平和構築へ寄与できるかという問いを考える。 |
3 | 日本の平和思想の源流:「平和問題談話会」について、議事録等を参考にしながら、日本の平和思想のはじまりと特徴を考察する。 |
4 | 「平和問題談話会」と講和問題:吉田茂の政治的選択と思想を資料等から読み解き、日本の平和思想と戦後日本の政治的状況を理解する。 |
5 | 1955年体制に至るまでの平和思想と政党政治:保守と反保守と平和思想の関係性を解説する。 |
6 | 自由民主党内の平和思想と日米関係:平和思想に安保と冷戦がもたらした影響を自民党政治の内部の言説から理解する。 |
7 | 日本の反核運動の起こりと政治政党:反核兵器は日本の平和思想になるのかという問いを考える。 |
8 | ノーベル平和賞と核問題:世界で評価される非核三原則と被団協と日本政府の立場の違いを議論する。 |
9 | ヒロシマの記念と平和思想:被爆の記念の模索とそこからでたヒバクシャというアクターの考え方を理解する。 |
10 | ナガサキの記念と平和思想:被爆の記念の模索とそこからでたヒバクシャと言うアクターについて考察する。 |
11 | 日中韓における戦争記念と歴史認識:ナショナルヒストリーと記憶との関係を理解し、事例を参照しながら日中韓の関係を知る。 |
12 | 靖国神社:戦没者遺族というアクターと被害者遺族というアクターの違いを考えながら靖国問題を考察する。 |
13 | 1985年以降の靖国参拝問題:歴史和解の事例を紹介したのち、国際問題化した靖国問題を比較して議論する。 |
14 | 「平和国家」日本の矛盾と課題:日本の平和思想からグローバル社会における平和構築に寄与できる要素を議論する。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
ドキュメンタリーやニュースなど映像資料を視聴することがある |
事前学習:配布された資料、参照したデジタル資料などを熟読すること(各回約2時間)
事後学習:毎回授業後に課されるリアクションペーパー、小テストなどの課題を行うこと(各回約2時間)
なお、実施方法については授業開始後履修者に説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー(20%) 小テスト(20%) |
備考 (Notes) | ||
リアクションペーパー、小テストについては、次回授業時にフィードバックを行う。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 多賀秀敏編 | 『平和学から世界を見る』 | 成文堂 | 2020 | 4792333962 |
2 | 多賀秀敏 | 『平和学入門1 平和を理解するための思考ドリル』 | 勁草書房 | 2020 | 9784326302895 |
3 | 多賀秀敏 | 『平和学入門2 戦争を理解するための思考のドリル』 | 勁草書房 | 2020 | 9784326302949 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目
・平和学の基礎知識を身につけ、平和構築における文化的平和の重要性について理解する。
・戦後日本の国際政治と「平和国家」日本の平和思想の変遷について理解する。
・政府、政治政党、政治思想家、戦争被害者、戦争加害者、被爆者、戦没者遺族など、アクターによる平和思想の違いを知り、グローバル社会に求められる新しい平和的アプローチに応用する。
・To acquire basic knowledge of peace studies and understand the importance of cultural peace in peacebuilding.
・To understand the international politics of postwar Japan and the development of the peace ideology of Japan as a peaceful nation.
・To learn the differences regarding thoughts on peace proposed by the government, political parties, political thinkers, war victims, war criminals, atomic bomb survivors, war bereaved families, etc., and to apply the gained knowledge to build new approaches to peace required in the global society.
平和学の基礎と平和構築における文化的平和と人権の確立の重要性を説明したうえで、戦後日本の平和思想を時系列に沿って紐解く。本講義は、日本の平和思想と政治思想について、反核思想とアクターの問題、歴史和解と靖国参拝問題の三つの軸で構成される。第一に、民主主義や戦争放棄を内包した平和主義を目標とした憲法が制定される時代、「平和」がどのように模索されていたかを、多種多様な知識人が参加した「平和問題談話会」の議論を紹介して、考察する。1955年体制に至るまでの国際・国内政治状況を踏まえ、当時の平和思想がどのような政治思想と関係していたのか明らかにする。第二に、反核思想が平和思想の中で重要性を増す時代の各政党の考え方や立場の違いを解説する。ヒロシマ、ナガサキの記念の在り方やヒバクシャの平和思想についても紹介する。第三に、戦争の記憶と和解の問題を取り上げ、加害者と被害者の戦争記憶や記念の課題について考察する。首相の靖国参拝と日中韓の歴史認識を巡る衝突も紹介する。これらを通して、グローバル社会に対応する平和構築の新しいアプローチを議論する。
After providing basic knowledge about peace studies and explaining the importance of cultural peace and human rights in peacebuilding, this course chronologically outlines thoughts on peace in postwar Japan. The fourteen lectures are based on three axes: (1) Japan’s peace thoughts and political thoughts, (2) issues surrounding anti-nuclear weapon thoughts and actors in them, and (3) reconciliation in history and issues surrounding Yasukuni Shrine. First, the course talks about how “peace” was sought in the era when the Constitution of Japan was enacted, taking democracy into account and renouncing war. It also discusses the discussions in the Peace Study Group, where many intellectuals participated. We will also see how the peace thoughts were related to the political thoughts at that time, considering the inter/intranational situations up to the 1955 regime. Second, the course discusses the approaches to peace taken by different political parties in the era when the anti-nuclear ideology was becoming more and more important. It will also mention the commemoration of Hiroshima and Nagasaki and the peace thoughts proposed by A-bomb survivors. Third, the issues of war memory and reconciliation are to be presented. They are discussed from the perspectives of both war perpetrators and war victims. We will also see the controversies over the Prime Minister’s visit to Yasukuni Shrine and the conflicts between Japan, China, and South Korea concerning how the war history should be perceived. Through all these, we will examine how to build new approaches to peace in the global society.
1 | 「平和」学と平和構築:基礎と体系 |
2 | 日本の平和思想と「平和国家」の自負:日本の平和思想の特徴を理解し、グローバル社会の平和構築へ寄与できるかという問いを考える。 |
3 | 日本の平和思想の源流:「平和問題談話会」について、議事録等を参考にしながら、日本の平和思想のはじまりと特徴を考察する。 |
4 | 「平和問題談話会」と講和問題:吉田茂の政治的選択と思想を資料等から読み解き、日本の平和思想と戦後日本の政治的状況を理解する。 |
5 | 1955年体制に至るまでの平和思想と政党政治:保守と反保守と平和思想の関係性を解説する。 |
6 | 自由民主党内の平和思想と日米関係:平和思想に安保と冷戦がもたらした影響を自民党政治の内部の言説から理解する。 |
7 | 日本の反核運動の起こりと政治政党:反核兵器は日本の平和思想になるのかという問いを考える。 |
8 | ノーベル平和賞と核問題:世界で評価される非核三原則と被団協と日本政府の立場の違いを議論する。 |
9 | ヒロシマの記念と平和思想:被爆の記念の模索とそこからでたヒバクシャというアクターの考え方を理解する。 |
10 | ナガサキの記念と平和思想:被爆の記念の模索とそこからでたヒバクシャと言うアクターについて考察する。 |
11 | 日中韓における戦争記念と歴史認識:ナショナルヒストリーと記憶との関係を理解し、事例を参照しながら日中韓の関係を知る。 |
12 | 靖国神社:戦没者遺族というアクターと被害者遺族というアクターの違いを考えながら靖国問題を考察する。 |
13 | 1985年以降の靖国参拝問題:歴史和解の事例を紹介したのち、国際問題化した靖国問題を比較して議論する。 |
14 | 「平和国家」日本の矛盾と課題:日本の平和思想からグローバル社会における平和構築に寄与できる要素を議論する。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
ドキュメンタリーやニュースなど映像資料を視聴することがある |
事前学習:配布された資料、参照したデジタル資料などを熟読すること(各回約2時間)
事後学習:毎回授業後に課されるリアクションペーパー、小テストなどの課題を行うこと(各回約2時間)
なお、実施方法については授業開始後履修者に説明する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
リアクションペーパー(20%) 小テスト(20%) |
備考 (Notes) | ||
リアクションペーパー、小テストについては、次回授業時にフィードバックを行う。 |
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 多賀秀敏編 | 『平和学から世界を見る』 | 成文堂 | 2020 | 4792333962 |
2 | 多賀秀敏 | 『平和学入門1 平和を理解するための思考ドリル』 | 勁草書房 | 2020 | 9784326302895 |
3 | 多賀秀敏 | 『平和学入門2 戦争を理解するための思考のドリル』 | 勁草書房 | 2020 | 9784326302949 |
2016年度以降1年次入学者対象科目
学びの精神科目